M/S SCANDINAVIA.

Byggd 1982 av Dubigeon-Normandie S.A., Prairie-au-Duc, Nantes, Frankrike.

Varvsnummer 164.

Dimensioner. 185,25 x 27,01 x 6,80 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 26747/ 18037/ 4294.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 40132/ 19809/ 4294.

Maskineri. Två B&W 9L55GFCA dieslar.

Effekt. 19850 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 1606.

Efter ombyggnad. 1512.

Hyttplatser. 1606.

Efter ombyggnad. 1512.

Bilar. 530.

Efter ombyggnad. 0.

Långtradare 51.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 8002597.

1980 03 12. Beställd.

1981 04 06. Kölsträckt.

1981 10 16. Sjösatt.

1982 05. Provturer.

Levererades 20 augusti 1982 till United Steamship Co Ltd, Nassau, Bahamas. (DFDS A/S, Köpenhamn).

1982 08 24. Avgick varvet. 

1982 09 12. Visades upp i Miami, senare även i Port Canaveral, Philadelphia, Boston och Port Jefferson

1982 09 25. Ankom till New York

1982 09 28. Döpt i New York.

1982 10 02. Insatt mellan New York, USA - Freeport, Bahamas

1983 06 11. Insatt mellan New York - Freeport - Nassau.

1983 11 29. Tas fartyget ur trafik. Avgår mot Köpenhamn.

1983 12 19. Insatt mellan Oslo - Köpenhamn för DFDS.

1985 03 26 - 1983 03 28. Utchartrad till Christiania bank för en resa mellan Oslo - Kiel.

1985 04 02. Såld till Sundance Cruise Corporation, Nassau, Bahamas (Johnson Line, EFFJOHN, McDonald Enterprise).

1985 04 05. Sista dagen i trafik mellan Oslo - Köpenhamn.

1985 04 15. Ankom Blohm & Voss, varvet i Hamburg. Där blir fartyget uppfräschad inför kryssningstrafiken.

1985 04 15. Omdöpt till STARDANCER.

1985 04 29. Avgick varvet mot USA.

1985 06 07. Insatt i kryssningstrafik mellan Vancouver, Kanada - Skagway, Alaska, USA under sommarmånaderna, samt under vintern mellan Los Angeles - Puerto Vallarta, Mexico.

1987. Överförd till Admiral Cruises.

1988. Överförd till Royal Admiral Cruises

1990 01 27. Såld till Viking Serenade Inc, Nassau, Bahamas. (Bröderna Wilhelmsen, Oslo, Norge). Omdöpt till VIKING SERENADE.

1990. Insatt i Royal Carribean Cruise Line (RCCL) kryssningstrafik.

1991 01 27 - 1991 06 10.  Ombyggd vid Southwest Marine Yard, San Diego, USA till kryssningsfartyg. Bildäcket byggs om till hyttdäck, man bygger även stäven på fartyget, så den typiska bilfärjelooken ändras till mer kryssningsfartyg. Hon fick även en skybar vid skorstenen som utmärker RCCL:s kryssningsfartyg. 

1991 06. Återlevererad efter ombyggnad. 

1991 06 24. Insatt i kryssningstrafik mellan Los Angeles - Ensenada - Catalina - San Diego.

1996. Överförd till Liberia flagg, hemmahamn, Monrovia, Liberia.

2000 11. Såld till Sunshine Cruise Ltd, Monrovia, Liberia.

2002 02. Lämnade RCCL.

2002 02 26. Dockades vid Setubal Yard, Lissabon.

2002 03. Registrerad för Island Cruises, Nassau, Bahamas. Omdöpt till ISLAND ESCAPE

2002 03 26. Insatt på Medelhavskryssningar på sommaren. Under vintern runt Sydamerika.

2015. Upplagd. 

2015 11 27. Såld till Cruise Holdings Inc, Limassol, Cypern. 

2015 12. Ankom Brest.

2015 12. Omdöpt till OCEAN GALA. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

2016 02 17. Ankom Rotterdam.

2016 02 19. Ankom Kristiansand.

2016 06 10. Avgick Kristiansand mot Kiel.

2016 06 12. Avgick Kiel mot Utansjö.

2016 06 14. Ankom Utansjö där fartyget skulle bli flyktingförläggning.

2016 11 03. Avgick Utansjö mot Tallinn för bunkring.

2016 11 05. Avgick Tallinn mot Esbjerg. 

2016 11 07. Ankom Esbjerg.

2016 12 10. Avgick Esbjerg mot Valletta.

2016 12 18. Ankom Valletta och därefter avgick mot Alexandria.

2016 12. Såld till Pisces Maritime Ltd, Mumbai, Indien.

2016 12. Omdöpt till OCEAN GALA-I. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre.

2017 04 30. Passerade Suez.

2017. Upplagd utanför Khalifa.

2018. Såld till upphuggning i Indien. Satt under Komorerna flagg för en sista resa till Indien.

2018 03. Avgick Khalifa mot Alang, Indien.

2018 04 04. Kördes fartyget upp på stranden i Alang, Indien där skärbrännarna väntade.

M/S SCANDINAVIA.

Däcksplan. Ombord. byggbilder.

M/S STARDANCER.

M/S VIKING SERENADE.

M/S ISLAND ESCAPE.

M/S OCEAN GALA.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Sundancer Cruises.

Tillbaka till RCCL.

© 2022 faktaomfartyg.