S/S SALTSJÖBADEN 1.

Byggd 1893 av William Lindbergs Verkstads och Varfs AB, Stockholm.

Varvsnummer. 209.

Dimensioner. 20,00 x 5,20 x ? m.

Efter ombyggnad. 20,55 x 5,36 x 1,80 b.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 34/ 15.

Maskineri. En W. Lindberg ångmaskin.

Effekt. 44 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Scania DSI 11 R82 diesel.

Effekt. 151 kW.

Knop. 10,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 197.

RN. 5217.

Systerfartyg. SALTSJÖBADEN 2. SALTSJÖBADEN 3.

Levererades 1893 till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm.

1893. Insatt mellan Karl XII:s torg - Stadsgården.

1937. Såld till Västerås Stad. Omdöpt till ELBA II.

1953. Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Omdöpt till DJURGÅRDEN 7.

1967 09 17. Upplagd efter sista turen som ångfärja.

1970 09 30. Såld till Ab Djurgårdsvarvet, Stockholm.

1970 10 02. Rederiet byter namn till Storstockholm hamntrafik Ab, Stockholm.

1970 12 30. Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.

1971. Så bytts ångmaskin ut och fartyget blir dieseldrivet.

1978. Ombyggd på Mälarvarvet med bland annat nya styrhytter.

2004 03 16. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.

2004 04 24. Insatt mellan Nybroplan - Vasabryggan - Skeppsholmen - Allmänna gränd.

2005. Drift och bemmaning, Blidösundsbolaget AB.

2007. Management Stockholms Sightseeing Ab.

2009. Insatt på hop on, hop off trafik i Stockholm.

2016 01 01 - 2018 12 31. Reservbåt för SL Linje 85.

2019 06 28 - 2019 08. Gratisfärja mellan Nybroplan - Allmänna gränd.

2021 06. Utchartrad till Sven Källfeldt Byggnads Ab, Göteborg.

2021 06 07 - 2021 06 11. Avgick Klara Mälarstrand för färd via Göta kanal till Göteborg.

2021 06 22 - 2021 08 22. Insatt mellan Packhuskajen - Nya Varvet med artisnamnet "Nya Varvet-Färjan".

2021 08. Upplagd i Göteborg.

S/S SALTSJÖBADEN 1.

M/S DJURGÅRDEN 7.

Tillbaka till Västerås stad.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Strömma kanal.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.