M/T PROCYON.

Byggd 1932 av Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö.

Varvsnummer. 171.

Dimensioner. 149,19 x 18,83 x 11,00 m.

Efter ombyggnad. 149,23 x 19,54 x 8,53 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8614/ 5051/ 13625.

Efter ombyggnad. 9277/ 5991/ 12610.

Maskineri. En 8-cyl, MAN-Kockums diesel.

Effekt. 4400 hk.

Knop. ?.

RN. 7797.

IDno. 5394547.

1931 05 24. Sjösatt.

Levererades i februari 1932 till Trelleborgs Ångfartygs Nya Ab, Trelleborg. 

1932 02. Men eftersom det var dåligt läge på fraktmarknaden så lades fartyget upp i Malmö utan att någon provtur hade genomförts.

1933 03 31. Sattes fartyget i fart.

1943 01. Såld till Rederi Ab Ericus (John Larsson), Stockholm.

1943 03. Flyttade rederiet sitt säte till Trelleborg.

1943 04. Återfördes rederiet till Stockholm.

1943 06. Omdöpt till SUNNANBRIS.

 1946 03. Såld till Agdesidens Rederi A/S (J. Mörland), Arendal, Norge.

1946 09. Övertagen av dom nya ägarna. omdöpt till JOMAAS.

1951 06. Såld till Skips A/S Excelsior (Bendt Rasmussen) Kristiansand, Norge. Omdöpt till BENMORE.

1956. Såld till Cia Mara, Ltd, Puerto Limon, Costa Rica.

1956. Ombyggd till bulkfartyg i England. Omdöpt till DORIS B.

1958. Överförd till Engelsk flagg, hemmahamn Nassau (Management Westport Shipping Co).

1958. Överförd till Motorliners Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till BAHAMA QUEEN.

1960. Såld till Sincere Navigation Co, Inc, Panama. Omdöpt till YAMANAMI.

1968 04 08. Ankom Kaohsiung, Taiwan på sin sista resa.

M/T PROCYON.

Tillbaka till Trelleborgs Ångfartygs Ab.

© 2017 faktaomfartyg.