M/S PRINSESSE RAGNHILD.

Byggd 1981 av Kiel Howaldtswerke, Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 164.

Dimensioner. 170,00 x 24,00 x 5,80 m.

Efter förlängning. 205,25 x 26,60 x 6,10 m.

Brt/ Dwt. 16631/ 3210.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 35855/ 19652/ 3826.

Maskineri. Två Stork-Werkspoor 20TM410 dieslar.

Effekt. 18600 kW.

Knop 21,0.

Passagerare 892.

Efter ombyggnad. 1042

Efter ombyggnad. 1900.

Hyttplatser. 892.

Efter ombyggnader. 1042.

Efter ombyggnad. 1875.

Bilar. 603.

Efter ombyggnad. 700.

IMO. 7904891.

1980 03. Kölsträckt.

1980 08 01. Sjösatt.

1980 12 12. Provturer.

Levererades 31 januari 1981 till I/S Jahre Line, Sandefjord, Norge.

1981. Insatt mellan Oslo - Kiel.

1990. Ombyggd med fler hytter vid varvet i Horten.

1990 09 14. Registrerad för Color Line A/S Oslo, Norge.

1991 10 25. Ankom Oslo för att senare avgå mot Cadiz.

1991 11 01. Ankom Astilleros Españoles, Cadiz, Spanien för förlängning och ombyggnad.

1992 06 15. Insatt i trafik efter ombyggnad.

1997 02 16 - 1997 03 01. Utchartrad som hotellfartyg under skid VM i Trondheim.

1999 07 08. Får fartyget brand i maskin under resa Kiel - Oslo utanför Göteborg, samtliga passagerare evakueras. Fartyget fördes in till Göteborg för undersökning. Bogseras sen till Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland för reparation.

1999 08 31. Avgår från varvet mot Oslo för att sättas i trafik.

1999 09 03. Åter i trafik mellan Oslo - Kiel.

2002 03 01. Fick fartyget maskinrumsbrand, släcktes efter ca 15 minuter branden. Togs ur trafik för reparation.

2002 03 13. Åter i trafik.

2003 01 06 - 2003 02 19. Ombyggd vid Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland med bland annat aktersponson, samt renovering av maskineriet.

2003 12 24. På resa mellan Kiel - Oslo så vart det en kortslutning bakom ett elskåp och en mindre brand bröt ut som släcktes snabbt. Men fartyget fick ankra upp i Drøbaksundet under tiden man åtgärda de problemet.

2004 03 06. Bröt en brand ut i en hytt på resa mellan Kiel - Oslo, men besättningen kunde snabbt släcka ner den, Två personer som befanns sig i hytten fick föras till Danmark för vård.

2004 12 10. Ankom Oslo på sin sista resa mellan Kiel - Oslo.

2004 12 10. Avgick Oslo mot Kristiansand för provanlöp.

2004 12 11. Avgick Kristiansand mot Hirtshals för provanlöp.

2004 12 11. Avgick Hirtshals mot Fredericia för varvsbesök.

2005 01 03 - 2005 02 28. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals.

2005 01 12. Slet sig fartyget i den hårda blåsten när den låg i Kristiansand.

2005 02 28 - 2005 04 18. Ombyggd vid Fredericia Varv, Fredericia, Danmark.

2005 04 19. Ankom Kristiansand.

2005 04 23. Visas fartyget upp i Stavanger.

2004 04 24. Visas fartyget upp i Bergen.

2005 04 27. Insatt mellan Bergen - Stavanger - Hirtshals.

2006 12 09. På resa från Hirtshals mot Stavanger utanför Farsund utvecklade det sig en explosionsartad brand i ena hjälpmotorn. Branden släcktes fort vid hjälp av hi-fog systemet. Man försökte göra en kontrollerad black-out, men det blev en total. Ca. kl. 01:00 var allt över, och man fick tillbaks ström och fortsatte resan till Stavanger. Dock utan alla generatorer, som medför at man bara kan använda den ena thrustern och ingen azimuth. Men eftersom en massa högspänningskablar blev förstörda, vart man tvungen att ta ut skeppet ut från trafik för reparation, samt installation av nya kablar.

2006 12 25. Åter i trafik.

2007 01 20. Efter avgång från Hirtshals mot Bergen, så slog en stor våg mot fartyget och slog ut två fönster.

2007 11 08. På resa från Hirtshals mot Stavanger - Bergen, så gick fartyget i in Kristiansand på grund av hård väder.

2008 01. Avslutad trafik på linjen Bergen - Stavanger - Hirtshals.

2008 01 08. Insatt mellan Oslo - Hirtshals.

2008 04 22. Beslöt rederiet att lägga ner trafiken mellan Oslo - Hirtshals och sätta upp fartyget till försäljning.

2008 05 06. Sista dagen i trafik mellan Oslo - Hirtshals. 

2008 05 09. Avgick Oslo mot Sandefjord för uppläggning.

2008 09 03. Såld till Celebration Cruise Holdings, Nassau, Bahamas.

2008 10 01. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till BAHAMAS CELEBRATION.

2008 10 01. Avgick Sandefjord mot Freeport, Bahamas, dock så inträffade ett lite missöde vid avgånget, eftersom ankaret hade fastnat i en brygga.

2009 02 24. Avgick Grand Bahama Shipyard, Freeport Bahamas efter ombyggnad på varvet

2009 02 24. Ankom Fort Lauderdale, Florida

2009 03. Insatt för Imperial Majesty Cruise Line på två - tre dagars kryssningar från Fort Lauderdale.

2010 03 15. Insatt mellan Palm Beach - Bahamas.

2014 10 31. Gick fartyget på grund utanför Freeport, Bahamas och började ta in vatten. Man lyckades vända och lägga till i Freeport med fartyget så det kunde evakueras.

2015 01. Såld till Gunehr Shipping Ltd, Basseterre, St Kitts & Nevis. Omdöpt till CELEBRATION.

2015 10 15. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

2015 10 29. Kördes upp på stranden.

M/S PRINSESSE RAGNHILD.

 

M/S PRINSESSE RAGNHILD.

  Ombord 1. Ombord 2. varvsbilder.

M/S BAHAMAS CELEBRATION.

Ombordbilder.

Tillbaka till Jahre Line.

Tillbaka till Color Line

© 2015 faktaomfartyg.