M/S PRINSESSE ANNE-MARIE.

 Byggd 1960 av Aalborg Værft A/S, Ålborg, Danmark.

Varvsnummer 119.

Dimensioner. 104,64 x 17,70 x 4,6 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3412/ 1086/ 1282.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 5293/ 1587.

Maskineri. Två B&W DM950VBF90 dieslar.

Effekt. 8355 kW.

Knop17,0.

Passagerare. 1500.

Efter ombyggnad. 1200.

Efter omklassning. 800.

Bilar. 100.

Efter ombyggnad. 180.

Efter ombyggnad. 157.

IMO. 5285447.

1958 05 10. Beställd.

1960 04 05. Döpt och sjösatt.

1960 10 05. Provtur i Limfjorden.

1960 10 09. Provtur i Öresund och provanlöp i Aarhus och Kalundborg.

Levererades 10 oktober 1960 till Danske Statsbaner Färjedivision, Köpenhamn, Danmark. Hemmahamn Århus.

1960 10 15. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

1977 02 13 - 1977 05 20. Ombyggd vid Dannebrog Værft, Århus, varvid fartyget förhöjdes 0,5 meter så att man fick plats med ett extra hängdäck för bilar.

1985 10 16. Kolliderade med kajen i Aarhus och reparerades vid varvet.

1985 11 20. Sista dagen i trafik mellan Århus - Kalundborg. 

1985 11 21. Upplagd i Knudshoved.

1987 04 04 - 1987 05. Ombyggd vid HDW, Kiel, Tyskland.

1987 04 24. Hemmahamn Helsingør.

1987 05 30. Ankom Helsingør.

1987 06 05. Insatt mellan Helsingør - Helsingborg.

1993 08 15. Sista dagen i trafik mellan Helsingør - Helsingborg.

1993 08 15. Ombyggd vid Helsingørs reparationsværft, Helsingør, Danmark.

1993 09 25 - 1994 05 10. Insatt för Lett Line mellan Køge - Karlskrona - Riga.

1994 05 29 - 1994 10 28. Utchartrad till Driftselskabet Grenaa-Hundested A/S. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1994 07 27. Fick brand på huvudströmtavlan och togs ur trafik i tre veckor. Efter reparation blev fartyget kvar i trafiken till oktober månad.

1994 10 22. Fick fartyget skador på en av sina propellrar vid infart mot Hundested.

1994 10 29. Upplagd i Köpenhamn.

1995 02 01. Insatt mellan Halsskov - Knudshoved.

1995 06 30 - 1995 07 29. Insatt mellan Helsingør - Helsingborg.

1995 08 08. Registrerad för Scandlines Danmark A/S, Helsingør, Danmark.

1996 01 - 1996 02. Insatt mellan Helsingør - Helsingborg.

1996 02 11 - 1996 05 12. Insatt mellan Halsskov - Knudshoved.

1996 06. Utchartrad till SweFerry, Helsingborg. Insatt mellan Helsingør - Helsingborg.

1996 10 17. Kolliderade med kajen i Helsingør och 10 personer blev skadade. Togs ur trafik för reparation.

1996 10 18. Reparerades vid Öresundsvarvet, Landskrona.

1996 10 30. Åter i trafik.

1997 08 03. Sista dagen i trafik mellan Helsingør - Helsingborg.

1997 08 06. Upplagd i Nakskov.

1998 04 14. Såld till Elbe-Ferry GmbH & Co. KG, Cuxhaven, Tyskland. Omdöpt till JOCHEN STEFFEN.

1998 04 22. Ankom Bremerhaven från Nakskov.

1999 08 01. Insatt mellan Brunsbüttel - Cuxhaven.

1999 09 21. Kolliderade fartyget med PUNJAB SENATOR, dock var skadorna inte så stora, så fartyget kunde fortsätta i trafik.

2001 03 08. Ställdes trafiken in och fartyget läggs upp i Cuxhaven.

2001 06 13. Flyttad till Bremerhaven för vidare uppläggning.

2002 11. Såld till Mariam Shipmanagement S.A, Wonsan, Nordkorea. Omdöpt till MARIAM. Dock så gick inte köpet igenom.

2004 03. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till JOCHEN. Satt under Mongolisk flagg, hemmahamn Ulan Bator.

2004 03 29. Omdöpt till MARIAM

2004 03 30. Omdöpt till MARIAM 4. Satt under Nordkoreansk flagg, hemmahamn Wonsan för en sista resa till Indien.

2004 04 07. Avgick Bremerhaven mot Suez.

2004 05 08. Kördes upp på stranden i Alang, Indien.

M/S PRINSESSE ANNE-MARIE.

M/S PRINSESSE ANNE-MARIE.

M/S JOCHEN STEFFEN.

M/S MARIAM.

M/S JOCHEN.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Driftselskabet Grenaa-Hundested Linien A/S.

Tillbaka till Elbe Ferry.

© 2017 faktaomfartyg.