S/S POLHEM.

Byggd 1889 av W. Lindbergs mekaniska verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 191.

Dimensioner. 37,00 x 7,38 x 346 m.

Efter ombyggnad. 40,39 x 7,19 x 3,40 m.

Brt/ Nrt. 385/ 254.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 224/ 94.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 400 hk.

Knop 9,5.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, MWM diesel.

Effekt. 373 kW.

Knop. ?.

RN. 1973.

IMO. 5233339.

Levererades 16 juli 1889 till Ångfartygsbolaget Gotland, Visby.

1889 07. Insatt i trafiken till/från Gotland.

1894 07 10. Rederiet ändrar namn till Ångfartygs Ab Gotland, Visby.

1925. Läggs upp och används som reservfärja.

1928 01. Såld till Vesterås-Torshälla Ångbåts Ab, Vesterås.

1928 01 04. Lämnar ångaren sin gamla hemmahamn.

1930 06. Såld till Landskrona Stad, Landskrona för 210,000 SEK. Omdöpt till LANDSKRONA

1930 06. Insatt mellan Landskrona - Köpenhamn.

1932 02. Såld till Nordisk Rute och Färjefart, Ab, Landskrona för 115,000 SEK.

1937 02. Återtagen av Landskrona Stad, Landskrona.

1937 02. Övertagen av Ab Landskrona-Köpenhamn, Landskrona. Insatt mellan Landskrona - Köpenhamn.

1941 01. Såld till Blekinge Ångbåts Ab, Karlshamn. Omdöpt till BLEKINGE. Blir upprustad vid Öresundsvarvet.

1941. Insatt mellan Stockholm - Åhus.

1945 10. Såld till E.P. Nomikos, Pireus, Grekland. Omdöpt till MESSARIA.

1960. Registrerad för M. Stefanis & Co, Mytilene, Grekland.

1960. Ombyggd och motoriserad, samt ombyggd till lastfartyg.

1972. Registrerad för Ioannis Constantine Dimakis, Pireus, Grekland.

1986. Ströks fartyget ur Lloyds register.

S/S POLHEM.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.