S/S ÖSTANÅ II.

Byggd 1908 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 325.

Dimensioner. 33,50 x 6,80 x 2,70 m.

Brt. 232.

Maskineri. En ångmaskin.

Effekt. 290 kW.

Knop., ?.

Passagerare. ?.

RN. 4879.

Levererades 9 september 1908 till Ångfartygs AB Östanå, Östanå.

1913. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Insatt mellan Stockholm - Bergshamra.

1922 08 03. Kolliderar med ångfartyget NORRLEDEN I utanför Karlsudds brygga.  Fyra fönster krossas på Östanå II.

1940. Insatt mellan Stockholm - Arholma.

1942. Upplagd/ Extrabåt.

1946. Insatt mellan Stockholm - Blidös östra sida - Svartlöga.

1950 08 01. Får fartyget maskinhaveri vid Vallersvik.

1951 08 18. Går på grund vid Käppgrundet utanför Långviks Brygga. Fartyget sprang läck och tog in vatten.

1951 08 21. Bärgas från grundet. Samt man beslutar sig för att inte reparera fartyget efter grundstöttningen.

1952. På hösten, Såld till British Iron & Steel Corp, Newcastle, England för upphuggning.

1952 09. Påbörjades bogseringen av ÖSTANÅ II, tillsammans med NORDAN och KANHOLMEN av den Tyska bogseraren BÜLK.

1952 10. Eftersom vädret var lite smådåligt, lät den Tyska befälhavaren på bogserbåten KANHOLMEN ligga kvar i Brunsbüttel. 

1952 10 13. Slet sig ÖSTANÅ II i hård väder från bogserbåten.

1952 10. Så lyckades den Skotska ångaren QUENTIN "fånga" upp ÖSTANÅ II och bogserade in henne till Tyne mynningen, där hon sedan fördes till C.W. Dorkin & Co, Gateshead för upphuggning.

S/S ÖSTANÅ II.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.