M/S OFELIA.

Byggd 1968 av Krögerwerft GmbH, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer. 1348.

Dimensioner. 74,38 x 16,84 x 3,81 m.

Brt/ Nrt. 2089/ 788.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3638/ 1257/ 700.

Maskineri. Två Atlas-MAK 8M452AK dieslar.

Effekt. 2354 kW.

Knop. 14,5.

Passagerare. 800.

Bilar. 85.

Efter ombyggnad. 110.

RN. 10986.

IMO. 6809771.

Systerfartyg. HAMLET.

Beställdes av HH-Linjen för att sättas i trafik mellan Helsingborg-Helsingör, Men kom aldrig i trafik på den linjen på grund av att direktören för rederiet omkom tragiskt i en bilolycka.

1968 01 23. Sjösatt.

Färdigställd vid varvet i november 1968 och lades upp vid varvet efter det abrupta olyckan för direktören för HH-Linjen.

1968 11 25. Såld till Svenska Rederi Ab Öresund, Malmö.

1969 01 17. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1969 07 01. Insatt mellan Limhamn - Dragör.

1977. Överförd till Ab Sundfart, Malmö.

1981. Överförd till SFL (Scandinavian Ferry Lines), Helsingborg.

1986. Ombyggd vid Cityvarvet Öresund, Landskrona.

1991 10. Överförd till SweFerry Ab.

1996 12 24. Sista dagen i trafik, därefter upplagd.

1997 08. Såld till RAS Saarter Liinid, Roomassaare, Estland.

1997 08. Insatt i Saaremaa trafik mellan Rohuküla - Hiiumaa/ Virtsu - Kuivastu.

2011 11. Sista dagen i trafik.

2012 06 18. Såld till Roris Maritime Co, Ltd, Lissabon, Portugal. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre.

2012 07. Omdöpt till TUIZIDI.

2012. Insatt mellan Cabinda - Soyo - Luanda - Lobito - Namibe.

2022. Ligger som vrak vid Praia Do Sarico, Angola.

2023. Påbörjades upphuggning av fartyget.

M/S OFELIA.

M/S OFELIA.

M/S TUIZIDI.

Ombord.

Tillbaka till Rederi Ab Öresund.

Tillbaka till Saaremaa.

© 2023 faktaomfartyg.