M/T NYNÄS.

Byggt 1929 av Öresundsvarvet, Landskrona.

Varvsnummer. 29.

Dimensioner. 41,20 x 7,30 x 3,00 m.

Efter förlängning. 49,50 x 7,30 x 3,00m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 316/ 188/ 475.

Efter ombyggnad. 349/ 202/475.

Maskineri. En 6-cyl, Atlas diesel.

Effekt. 300 ahk.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En 4-cyl, Völund diesel.

Effekt. 300 ahk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 5-cyl, Völund diesel.

Effekt. 375 ahk.

Knop. ?.

Signal. SFUW.

RN. 7574.

IMO. 5317068.

1929 10 15. Sjösatt. 

Levererades 2 november 1929 till Rederi AB Nordstjernan, Stockholm.

1956 01. Såld till Rederi AB Sebou, Göteborg. Omdöpt till SEBOU.

1957. Bytts maskineriet ut.

1968. Förlängdes fartyget.

1972. Bytts maskineriet ut.

1977. Såld till ett partrederi med Inge Sanden, Stockholm som huvudredare.

1979. Såld till Enar Gunnarsson, Lysekil. Omdöpt till TARINA 2.

1984. Såld till AB Cyklamen nr 44, Karlshamn. Omdöpt till TARINA 2 AF KARLSHAMN.

1985. Rederiet byter namn till Rederi AB Gothen Line, Göteborg.

1987. Såld till Johan Vult von Steyern m.fl., Vellinge.

1988. Såld till Rederi AB Celica, Vellinge. Omdöpt till TARINA II.

1990. Såld till Straits Barge Co Ltd, Gibraltar. Omdöpt till BRUNITO.

1996 10 14. Inträffade en explosion ombord på fartyget liggande vid norra piren i Gibraltar. Det utbröt eld ombord som kunde släckas ganska omgående, men en man omkom och tre skadades svårt. Skadorna på fartyget blev omfattande.

1997. Under sommaren förklarades fartyget för "constructive total loss"

1997. Såld till J Piris Ltd för att användas som lager.

2004. Såld till Spanska upphuggare.

2004 02 20. Ankom Cadiz, Spanien för upphuggning.

Bild saknas.

Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.

© 2021 faktaomfartyg.