M/S NYBORG.

Byggd 1931 av Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingör, Danmark.

Varvsnummer 201.

Dimensioner. 102,50 x 17,70 x 4,13 m.

Brt/ Nrt. 2555/ 1218.

Maskineri. Två B&W 8-500 MF dieslar.

Effekt. 2700 kW.

Knop 15,5.

Passagerare. 1500.

Bilar. 70.

Spår. 3.

Spårlängd. 248 meter.

Antal godsvagnar 30.

IMO. 5259400.

Systerfartyg. SJÆLLAND.

1930 06 10. Beställd.

1930 12. Kölsträckt.

1931 05 16. Sjösatt.

1931 09 11. Provtur.

Levererades 15 september 1931 till De Danske Statsbaner, Köpenhamn, Danmark. Hemmahamn Nyborg.

1931 09 19. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1940 02 03 - 1940 02 08. Insatt mellan Korsör - Århus då det var mycket is i Nyborg och det var svårt att komma in till kaj.

1940 04 14. Gick fartyget på en mina och bogserades in till Korsör.

1940 04 24 - 1940 06 13. Reparerades i Nakskov.

1949 08 23 - 1949 08 30. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1952. Under året, kortare insatts mellan Gedser - Grossenborde.

1962 01 31. Under en varvsvistelse i Århus, bröt det ut en brand ombord som kunde släckas utan att det blev större skador.

1962 04 08. Åter i trafik.

1974 03 28. Upplagd i Nyborg.

1975 01 03. Omklassad till godsfärja och blir reservfärja för leden.

1976 11 22 - 1977 05 19. Insatt mellan Korsør - Nyborg, därefter upplagd i Nyborg.

1977 09 19 - 1978 03 10. Insatt mellan Korsør - Nyborg, därefter upplagd i Nyborg.

1979 10. Såld till Skrot och Avfallsprodukter AB, Göteborg.

1979 11 24. Påbörjades bogseringen från Nyborg.

1979 12 10. Vidaresåld till Desguaces y Salvamentos, San Juan de Nieva, Aviles, Spanien för upphuggning. Tyska bogserbåten AXEL genomför bogseringen.

1980 01 02. Ankom Aviles där skärbrännarna väntade. 

M/S NYBORG.

Tillbaka till DSB.

© 2016 faktaomfartyg.