S/S NORRBOTTEN.

Byggd 1874 av Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn.

Varvsnummer. 118.

Dimensioner. 45,57 x 7,76 x 3,76 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 537/ 395/ 350.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 240 hk.

Knop. 8,0.

RN. 2650.

IDno. 3002650.

Levererades 1874 till Norrbottens Ångfartygsbolag (C T Öhman) Piteå. Byggd av trä på järnspant.

1874. Insatt på linjen Stockholm - Haparanda med mellanliggande hamnar.

1906 05 17. Såld till Rederi AB Norrbotten, Piteå.

1906 - 1910. Trafikerade Stockholm - Kalix.

1911 05 18. Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm som skulle använda fartyget som reservfartyg.

1911 05. Trafikerade Stockholm - Libau och Stockholm - Riga.

1912 12. Såld till J R Lindqvist, Stockholm.

1912 12 21. Avgick Stockholm mot Argentina. Under resan över Nordsjön så mötte man full orkan och fartyget fick skador på överbyggnaden.

1913 01 04. Ankom Barry Dock för lasta kol.

1913 01 16. Avgick Barry dock mot Kanarieöarna.

1913 01 27. Ankom Kanarieöarna.

1913 02 03. Avgick Kanarieöarna mot Sydamerika.

1913 02 25. Ankom Santos med maskinhaveri.

1913 03 07. Ankom Buenos Aires.

1913 03 17. Såld till Alvarez & Cia, Buenos Aires, Argentina. Köpesumma: £ 1 800. Omdöpt till ARGOS.

1913 04 12. Avförd ur den svenska skeppslistan.

1916. Såld till E Piaggio, Argentina.

1916 05 09. Avgick Buenos Aires mot Sydgeorgien

1918. Enligt uppgift, nedskuren till pråm. Därefter, inga fler uppgifter.

S/S NORRBOTTEN.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2021 faktaomfartyg.