M/S NORDPOL.

Byggd 1961 av Falkenbergs Varv Ab Falkenberg.

Varvsnummer 130.

Dimensioner. 74,50 x 11,03 x 3,15 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1089/ 758/ 1,100.

Maskineri. En 8-cyl, MWM diesel.

Effekt. 970 kW.

Knop 10,5.

RN. 10139.

IMO. 5255650.

1961 01 31. Sjösatt.

Levererades i april 1961 till Reder Ab Pool, Kalmar.

1961. Under sommaren. Insatt för Ö-Linjen mellan Oskarshamn - Grankullavik - Klintehamn. Kunde lasta ca 90 bilar som kördes ombord via en rejäl sidoport på babordssidan eller upp på ett "sommardäck" gjort av träplankor som man la ut över lastluckorna. Övrig tid gick fartyget i fraktfart.

1964. Såld till p/r bestående av A/S Ganger, Rolf A/S Bonheur, A/S Borgå, A/S Jelölinjen & Den Norske Middelhavslinje A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till BRUSE.

1971. Såld till Empresa Insulana De Navegacao, Lissabon, Portugal. Omdöpt till SETE CIDADES.

1974. Såld till Cia Portuguesa de Transportes Maritimos Sarl, Lissabon, Portugal.

1986. Såld till Vianalis Ltda, Lissabon, Portugal.

1990. Såld till okänt rederi, Honduras. Omdöpt till CONSUL.

1990. Såld till okänt rederi, Honduras. Omdöpt till RAHMI.

1991 01. Såld Panamericana Maritime Co Ltd, San Lorenzo, Honduras. Omdöpt till SHARAF ALDDIN.

2001. Registrerad för Panamericana Maritime, Moroni, Komorerna. Omdöpt till EGENUR.

2006 09 04. Såld till Diamond Shipping Co, Alexandria, Egypten. Satt under Komor flagg, hemmahamn Moroni. Omdöpt till DIAMOND I.

M/S NORDPOL.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

© 2017 faktaomfartyg.