M/S NIELS KLIM.

Byggd 1986 av Nakskov Skibsværft A/S, Nakskov, Danmark.

Varvsnummer. 234.

Dimensioner. 134,00 x 24,62 x 5,60 m.

Efter ombyggnad. 135,47 x 24,62 x 5,60 m

Brt/ Nrt/ Dwt. 11763/ 6154/ 2813.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 19504/ 6180/ 3676.

Maskineri. Två B&W 8L45GB dieslar.

Effekt. 12470 kW.

Knop 17,5.

Passagerare. 2000.

Efter ombyggnad. 663.

Hyttplatser. 148.

Bilar. 330.

Efter ombyggnad. 337.

Lastmeter. 604.

Efter ombyggnad. 1235.

KM RN. 14731.

IMO. 8317954.

Systerfartyg. PEDER PAARS.

1985 05 14. Döpt.

1985 05 29. Sjösatt.

Levererades 21 april 1986 till Danske Statsbaner, Århus, Danmark.

1986 06 01. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

1990 10. Såld till Stena Ab, Göteborg för leverans i maj 1991.

1991 05 19. Sista dagen i trafik mellan Århus - Kalundborg.

1991 05 20. Övertagen av Stena Ab. Omdöpt till STENA NAUTICA. Registrerad för Stena Ab, Hamilton, Bermuda. Upplagd i Århus.

1991 07. Upplagd vid Svendborg Værft A/S, Svendborg, Danmark.

1992 01 01. Utchartrad till B&I Line, Dublin, Irland från mars månad.

1992 01 24 - 1992 03 06. Utchartrad till Danske Statsbaner, Köpenhamn. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

1992 03 07. Varvsuppehåll vid Svendborg Værft A/S, Svendborg.

1992 03. Omdöpt till ISLE OF INNISFREE.

1992 03 23. Avgick Svendborg mot Pembroke Dock.

1992 03 26. Ankom Pembroke.

1992 03 31. Insatt i B&I Lines trafik mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1993 02 20. Insatt mellan Dun Laoghaire - Holyhead.

1995 02 20. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1995 03 14. Sista dagen i trafik, Avgick sedan mot Landskrona för varvsbesök.

1995 04. Utchartrad till Lion Ferry, Halmstad. Omdöpt till LION KING. Överförd till det Svenska skeppsregistret, hemmahamn Halmstad.

1995 04 27. Provanlöp i Halmstad och i Grenå.

1995 05 08. Insatt mellan Halmstad - Grenå.

1996 04 30. Omdöpt till LION KING II.

1996 05 06. Sista dagen i trafik, därefter upplagd i Landskrona. 

1996 05. Omdöpt till STENA NAUTICA, överförd till Bermuda flagg, hemmahamn Hamilton.

1995 06 15. Avgick Landskrona mot Algeciras

1995 06 20. Ankom Algeciras.

1996 06 24 - 1996 09 17. Utchartrad till Cia, Trasmediterranea, Madrid, Spanien. Insatt mellan Insatt mellan Algeciras - Tanger.

1996 09. Efter avslutad charter, upplagd i Dunkerque, Frankrike.

1997 01 03. Utchartrad till Holländska Försvarsministeriet för en resa mellan Holland - Norge.

1997 01 12 - 1997 01 19. Insatt för Stena Line mellan Karlskrona - Gdynia.

1997 01 21. Åter upplagd i Dunkerque, Frankrike.

1997 09. Utchartrad till British Ministry of Defense. Insatt mellan Zeebrugge - Immingham.

1997 12 08. Insatt mellan Halmstad - Grenå.

1999 01 31. Sista dagen i trafik mellan Halmstad - Grenå.

1999 02 01. Insatt mellan Varberg - Grenå.

2000 09. Begränsas passagerarantalet till 100 passagerare.

2001 04 06 - 2001 09 16. Så uppklassas fartyget för att ta 2000 passagerare.

2001 11 16. Överförd till det Svenska Skeppsregistret, hemmahamn Göteborg.

2001 12 17. Ombyggd vid Öresundsvarvet, Landskrona med extra trailerdäck.

2002 03 04. Åter i trafik efter ombyggnad.

2002 12 20 - 2003 01 05. Upplagd i Varberg.

2003 12 - 2004 01. Varvsbesök i Fredericia, Danmark.

2004 02 16. På resa mellan Grenå - Varberg kolliderade STENA NAUTICA med fraktfartyget JOANNA vid 4:40 på morgonen ca 10 sjömil väst om Varberg. STENA NAUTICA fick skador i höjd med maskinrummet och tog in vatten, samtliga passagerare evakuerades till STENA GERMANICA. Fartyget bogserades in till Farehamnen i Varberg, där man försöker täta fartyget vid kaj och länspumpa det innan man flyttade färjan över till det ordinarie färjeläget i Varberg.

2004 02 25. Flyttad till sitt ordinarie färjeläge i Varberg, för att tömma fartyget på sin last.

2004 02 26. Ankom under bogsering Cityvarvet, Göteborg.

2004 03 05. Bogserad från Cityvarvet, Göteborg till Remontowa, Gdansk, Polen för reparation.

2004 06 21. Ankom Varberg från Remontowa, Polen.

2004 06 24. Åter i trafik mellan Varberg - Grenå. 

2004. Registrerad för Stena Nautica Line Ltd, Hamilton, Bermuda. (Fortfarande under Svensk flagg).

2004 12 06. Registrerad för Stena Bermuda Line, Ltd, Hamilton, Bermuda.  (Fortfarande under Svensk flagg).

2004 12 10. Registrerad för Stena Rederi Ab, Göteborg.

2013 01 24. Bröt en brand ut ombord fartyget, var en långtradare som fattade eld, men besättningen kunde släcka elden.

2013 01 25. Åter i trafik.

2014 07 08. Efter avgång från Grenå, så kom fartyget för nära piren och fick ett hål i skrovet. Gick tillbaka till Grenå där passagerare och fordon lossades. Togs ur trafik för reparation.

2014 07 10. Ankom Fayard, Odense för reparation.

2014 07 30. Avgick Fayard mot Varberg.

2014 07 31. Åter i trafik.

2014 09 06. Gjorde fartyget en tur mellan Grenå - Hundested för att fira att det var 80 år sedan linjen invigdes (och trafiken nedlades 1996).

2015 11 22. Slet sig specialfartyget SEA WORKER i Grenå hamn och kolliderade med STENA NAUTICA styrbordssida.

2019 05 11. Fick problem att få ut rampen i fören vid ankomst i Grenå. Efter lossning av övre däck, vända man fartyget för att lossa undre däck.

2019 05 20. Sjönk en fritidsbåt efter svallet från Stena Nautica. Den låg förtöjd och slog runt på grund av svallvågorna från färjan som precis lade till.

2019 12 07. Provanlöp i Halmstad.

2020 01 11. Provanlöp i Halmstad.

2020 01 31. Sista dagen i trafik mellan Varberg - Grenå.

2020 02 01. Insatt mellan Grenå - Halmstad.

2021 02 25. Ankom Öresundsvarvet för varvsöversyn.

2021 03 10. Åter i trafik mellan Halmstad - Grenå.

2023 11 25. Avgick Grenå mot Landskrona.

2023 11 26. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för varvsöversyn.

2023 12 17. Åter i trafik.

M/S NIELS KLIM.

 

M/S STENA NAUTICA.

M/S ISLE OF INNISFREE.

M/S LION KING.

M/S LION KING II.

M/S STENA NAUTICA.

Ombyggnadsbilder. Ombord. Olycksbilder.

 

M/S STENA NAUTICA.

M/S STENA NAUTICA.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Trasmediterranea.

© 2021 faktaomfartyg.