M/S NANOMARK.

Byggd 1972 av Ankerløkken Verft, Glommen A/S, Frederikstad, Norge.

Varvsnummer. 180.

Dimensioner. 95,94 x 15,10 x 3,17 m.

Efter förlängning. 105,30 x 15,10 x 3,17 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 550/ 217/ 1147.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 722/ 1410

Maskineri. Två 12-cyl, NOHAB-POLAR dieslar.

Effekt. 2909 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. Lastmeter. 480.

IMO. 7224710.

Systerfartyg. LANDMARK. SAILORMARK.

1972 06 12. Sjösatt

Levererades 27 oktober 1972 till Reederei ms "Nanomark" Edwin Heyer Schiffahrts KG, Bremen, Tyskland.

1972 10 28. Utchartrad till Rederi Ab Nordö, Malmö. Insatt mellan Esbjerg - Great Yarmouth.

1973 01 - 1973 03. Utchartrad till British & Irish Shipping Co. Ltd., Dublin, Irland. Insatt mellan Dublin - Le Havre.

1973 03 - 1975 04. Utchartrad till Rederi Ab Nordö, Malmö. Insatt mellan Esbjerg - Great Yarmouth.

1974 12. Registrerad för RoRo Dania Schiffahrts GmbH & Co. KG, Bremen, Tyskland. Omdöpt till RORO DANIA.

1976. Förlängd vid Schichau Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland.

1976 - 1979. Utchartrad till DFDS, Köpenhamn. Insatt mellan Genua- Beirut - Tripolis - Valletta.

1979. Registrerad för RoRo Dania "Palm" Schiffahrts GmbH & Co. KG, Bremen, Tyskland.

1979 06. Utchartrad till Brittany Ferries. Insatt mellan Roscoff - Plymouth/ Cork.

1983 - 1984. Utchartrad till Norfolk Line.

1985. Registrerad för Transom Shipping Co. Ltd., Panama.

198?. Utchartrad till Ultramar. Insatt mellan Italien - Grekland - Egypten. 

1986 10 13. Strandade fartyget efter en maskinrumsbrand vid Kefalonia. Förklarades totalförlust.

1987 07. Drogs loss och bogserades in till Pireus.

1987 08 13. Såld till Kalkavanlar Gemi Sokum Ticaret A.S, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S RORO DANIA.

Tillbaka till Nordö.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Norfolk Line.

© 2013 faktaomfartyg.