S/S MUNKEDAL.

Byggd 1896 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 106.

Dimensioner. 30,07 x 6,28 x 3,20 m.

Efter förlängning. 35,48 x 6,28 x 3,20 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 164/ 112/ 140.

Efter ombyggnad. 199/ 113/ 160.

Maskineri. En Eriksberg 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 225 ihk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte 1949. En Bolinder-Munktell motor.

Effekt. 150 hk.

Efter maskinbyte 1955. En Alpha diesel.

Effekt. 280 hk.

Knop. ?.

RN. 2970.

IMO. 5051406.

Levererades 2 december 1896 till Munkedals Ab, Munkedal. 

1896. Insatt som last och passagerarfartyg mellan Munkedal - Göteborg.

1920 07. Kantrar fartyget vid sjösättning efter en reparation.

1931 01. Går på grund utanför Klädesholmen och får bottenskador, bärgas efter ett tag och förs till varv för reparation.

1939. Upplagd.

1943 03 19. Såld till Pehr Erik Santesson, Grisslehamn.

1944 06. Anmält hemorten flyttad till Ystad. Omdöpt till ÖSTERLEN.

1947 02 27. Överförd till Rederi Ab Sante, Ystad.

1948 04 24. Såld till Gösta Wassgren, Västervik. Omdöpt till OSTKUSTEN.

1948 12 20. Såld till A W Abrahamsson, Göteborg. Omdöpt till BREMÖ.

1948. Ankom Berndtssons Mekaniska Verkstad, Skärhamn för maskinbyte. 

1951 12 27. Såld till Finn G Melin, Göteborg.

1955. Bytes maskinen ut.

1959. Förlängd.

1964 05. Karl O Stoltz blir ny huvudredare för fartyget.

1967 04 28. Såld till Harald Agnar Johansson, Göteborg

1974 02 28. Såld till AB Sjölinjer, Visby. Omdöpt till MAJ.

1979 07 14. Såld till Jan-Chart Ab, Stockholm.

1982. Omdöpt till BOHEMIAN.

1987 01. Såld till Kerstin Melin, Norsborg. Upplagd i Årstadal.

200?. Flyttad till Pampas Marina, Solna.

2007 05 16. Såld till Christofer Bergström, Solna.

S/S MUNKEDAL.

M/S BREMÖ.

M/S MAJ.

M/S BOHEMIAN.

Tillbaka till Munkedal.

Tillbaka till A.W. Abrahamsson.

© 2017 faktaomfartyg.