S/S MAY.

Byggd 1870 av Denton, Gray & Co, West Hartlepool, England.

Varvsnummer. 96.

Dimensioner. 66,58 x 8,82 x 5,15 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 906/ 631/ 1300.

Maskineri. 2-cyl, compoundångmaskin

Effekt. 550 hk

Knop. ?

Svenskt RN. 513.

IDno. 1065026.

1870 05 14. Sjösatt.

Levererades 1870 till F Herskind, Hartlepool, England.

1873 11 16. På resa Middlesbrough - Oxelösund strandade fartyget vid Aspöfjärden. 

1873 11. Fartyget kondemnerades på plats och bärgningsarbetet blev mycket svårt och tidsödande då lasten bestod av bl a 1400 ton järnvägsmaterial.

1874 09. Kunde Neptunbolaget dra loss fartyget och bogsera in det till Stockholm.

1874. Såld på auktion för £ 7000 till I Hirsch (Rederi AB Julius Caesar), Stockholm. Reparationskostnaderna uppgick till 70 000 kr.

1875. Omdöpt till JULIUS CAESAR.

1875 12. På resa från Stockholm till Le Havre sprang fartyget läck i isen i Stockholms skärgård. Lasten måste lossas och fartyget togs till Malmö för reparation.

1878 10. På resa från England till Stockholm strandade fartyget vid Skagen.  Drogs loss av bärgningsfartyg.

1880. J Slöör blir ny huvudredare.

1882 04 23.  Däckslasten som bestod av spritfat började brinna vid uppehåll i Neufahrwasser. Elden lyckades släckas med brandkårens hjälp. En man blev svårt bränd.

1882 12. Såld för 210000 SEK till Ångfartygs AB Svenska Lloyd, Göteborg.

1894 11. På resa från Göteborg till Rouen råkade fartyget ut för mycket hårt väder. En brottsjö slog sönder kommandobryggan, spolade bort navigationshytt, livbåtar och delar av däckslasten. Fartyget återvände till Göteborg för reparation.

1896. Såld till Rederi AB Nordsjön i Helsingborg (J C Hulthén), Helsingborg.

1902 01. Såld till firma Geo Latus, Hull, som troligen redan innan var huvudägare i fartyget. Dock kvarstod fartyget i Rederi AB Nordsjön.

1903 09. Ny VD i rederiet: Erik Banck.

1904 04. Ny VD i rederiet: N C Corfitzon.

1905 05 12. Kolliderar med skonaren VALDEMAR ost om Kapelludden. Skonaren sjönk och två man omkom.

1912 12. Såld till Ångf AB Malmen (Möller & Persson), Stockholm. Köpesumma: 67 500 kr. Omdöpt till NORRMALM.

1915 01 16. Fartyget såldes till finska köpare men registrerades på Red AB Fylgia, Stockholm.

1915 08 16. Såld till Gustaf E Reuter, Göteborg.

1915 10 20. Såld till Carl A Assmundsson, Göteborg. Omdöpt till MAJ.

1916 05 16. Såld till Gustaf E Reuter, Göteborg. Registrerades på Ångfartygs AB Margit.

1917 03 29. Kolliderar med ångaren OLOF av Ystad på Koperviks redd. Olof sjönk men dess besättning räddades.

1918 10 28. På resa Göteborg - London grundstöter fartyget vid Kvasheims fyr på den Norska sydväst-kusten och förliser. Fartyget gick inte att rädda. Besättningen överlevde.

S/S JULIUS CAESAR.

Tillbaka till Svenska Lloyd.

Tillbaka till Reuter.

© 2016 faktaomfartyg.