M/S MALMÖ.

Byggd 1969 av Husumer Schiffswerft GmbH, Husum, Tyskland.

Varvsnummer. 1270.

Dimensioner. 58,73 x 11,78 x 2,91 m.

Brt/ Dwt. 991/ 173.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 1172/ 573.

Maskineri. Två MAK 6M451/A dieslar.

Effekt. 1125 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 740.

Efter omklassning. 380.

RN. 11057.

IMO. 6913376.

1968 07 02. Kölsträckt.

1969 01 18. Sjösatt.

Levererades 12 april 1969 till Rederi A/B Centrumlinjen, Malmö, Sverige. 

1969 04 22. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1974. Såld till Hadag Seetouristik & Fährdienst AG, Hamburg, Tyskland och återchartrad av Centrumlinjen. Fackliga protester från de anställda.

1975 10 23. Kapas båten i Malmö hamn av rederiets tyska delägare HADAG och förs till Hamburg.

1975 12 11. Såld till Fördereederei, Flensburg, Tyskland. Omdöpt till SEEMÖWE II.

1976 01 21. Insatt mellan Flensburg - Glücksburg - Langballigau i närheten av Søby.

1978 02 25. Kolliderade med tankern EMSTANK 16 i närheten av Flensburger Förde.

1980. Insatt mellan Damp 2000 - Sønderborg.

1984. Insatt mellan Flensburg - Glücksburg - Langballigau - Sonderborg - Kappeln - Graasten - Flensburg.

1985. Insatt mellan Kappeln - Graasten.

1987. Insatt mellan Damp 2000 - Graasten/ Sønderborg.

1989 04. Ombyggd vid Lindenau Werft GmbH, Kiel.

1993. Registrerad för Förde Reederei Seetouristik GmbH& Co. KG, Flensburg, Tyskland.

1999 07 01 - 1999 09 08. Insatt på 8-timmars kryssningar.

1999 09. Upplagd i Lübeck.

1999 10. Utchartrad till Reederei Greil, Neustadt, Holstein, Tyskland. Omdöpt till AMADEUS.

1999 10 21. Avgick Lübeck mot Neustadt, Holstein för att bli restaurangfartyg.

2000. Insatt på 8-timmars kryssningar mellan Neustadt, Holstein - Travemünde och vissa turer till Warnemünde.

2000. Upplagd i Lübeck.

2003 03. Såld till Royal Stockholm Cruise Line, Stockholm (hemmahamn Mem).

2003 03 04. Avgick Lübeck mot Norrköping.

2003 04. Omdöpt till SAGA LEJON.

2003 05. Varvsbesök vid Beckholmen, Stockholm.

2003. Insatt på kryssningar från Norrköping.

2004. Under sommaren. Kryssningar från Stockholm - Nyköping - Västervik.

2007 07 21. Får problem när backslaget hänger sig när fartyget är på väg in i Hammarbyslussen för slussning och man backar in i en segelbåt.

2007 07 28. Vid väntan för broöppning vid Bergsunds strand, så råkade aktern glida i en brygga och krocka med en fritidsbåt.

2011 08 09. Får stopp i maskin utanför Loftahmmar och börja driva mot land. På kvällen fick man igång maskineriet, men då hade man redan evakuerat dom 46 passagerarna ombord med hjälp av LOFTAHAMMAR.

2017 09 08. Såld till Henning Kielberg, Södertälje.

2017 10 07. Avgick Norrköping mot sydligare breddgrader.

2017 10 08. Togs in till Karlskrona för kontroll av KBV.

2017 10 10. Såld till Seikon Dukuray, Lomé, Togo.

2017 10 12. Hissades Togo flaggen, hemmahamn Tomé.

2017 10 14. "smet" fartyget från Karlskrona men blev stoppad igen några timmar senare av KBV.

2017 10 15. Fördes in till Ystad där fartyget under några timmar vart "flagglös" och blev belagd med nyttjandeförbud. Under tiden ska man kontrollera om fartyget har rätt papper för att få köra ner till Togo. Ska vara registrerad som privatfartyg.

2017 10 20. Avgick Ystad mot Gibraltar.

2017 11 12. Ankom Lomé, Togo.

2017 11. Omdöpt till HAWA III.

2020 06 15. Beslagtogs av myndigehter i Libreville, Gabon då man misstänker att fartyget varit involverat i fyra kidnappningar utanför Gabons kust.

M/S MALMÖ.

 

M/S SEEMÖWE II.

M/S AMADEUS.

 

M/S SAGA LEJON.

Tillbaka till Centrumlinjen.

Tillbaka till Hadag.

Tillbaka till FRS.

Tillbaka till Royal Stockholm Cruise Line.

© 2020 faktaomfartyg.