S/S MALMÖ.

Byggd 1900 av Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö.

Varvsnummer. 83.

Dimensioner. 81,69 x 16,00 x 3,20 m.

Brt. 1588.

Maskineri. Två 3-cyl, Trippelångmaskiner.

Effekt. 1900 ihk.

Knop 13,0.

Passagerare. 850.

Spår. 2.

Spårlängd 147 meter.

RN. 3759.

IDno. 3003759.

Levererades 15 augusti 1900 till SJ (Statens Järnvägar), Malmö. Gjorde en uppvisningstur från Malmö till Köpenhamn och därefter en rundtur runt Ven. 

1900 08 20. Provturer mellan Malmö - Köpenhamn.

1900 09 05. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1916 09 26. Kolliderade med två Holländska segelfartyg som hade ankrat upp utanför Köpenhamn.

1916 10. Krockar med en pråm i Köpenhamn och fick skador på propeller. Pråmen sjunker.

1916 10. Gick till Helsingör för reparation.

1920 10 12. Gick fartyget på grund vid inloppet till Malmö. Kunde dras loss senare och man kunde konstatera att inga skador var på fartyget.

1921. Vid varvsöversyn vid Eriksbergs varv, Göteborg så bröt en brand ut ombord som kunde släckas efter ett tag. 

1937 04. Går fartyget på Middelgrundet.

1937 04 10. Drogs loss av S/S KONUNG GUSTAV V som fick kämpa i 4 timmar för att få loss henne.

1937 04 12. Åter i trafik.

1940 04 09. Stoppades fartyget vid avgng från Köpenhamn av Tyska trupper.

1940 04 20. Fick fartyget tillstånd att lämna Köpenhamn

1943 04 30. Så gick fartyget på en mina under en resa mellan Malmö - Köpenhamn och sattes på grund utanför Barsebäck. 

1943 05 01. Bärgades och bogserades till Kockums i Malmö för reparation.

1943 07 02. Åter i trafik.

1945. Under våren så kom en antal av dom vita bussarna att fraktas över mellan Köpenhamn - Malmö.

1945 09 30. Sista dagen i trafik.

1945 10 01. Upplagd i Malmö.

1946 07 30. Såld till Carl Persson & Söner, Ystad för upphuggning.

1948 07. Bogserad från Malmö till Ystad via Falsterbokanalen.

1948 07. Ankom Ystad där upphuggninge påbörjades.

S/S MALMÖ.

Tillbaka till SJ.

© 2022 faktaomfartyg.

Tillagda uppgifter genom artikel i Båtologen 6/2021 skriven av Anders Bergenek och Rickard Sahlsten.