M/S MAID OF CUMBRAE.

Byggd 1953 av Ardrossan Dockyard Ltd., Ardrossan, Skottland.

Varvsnummer. 419.

Dimensioner. 50,30 x 8,56 x 1,86 m.

Brt/ Dwt. 347/ 55.

Maskineri. Två 6-cyl, Polar dieslar.

Effekt. 956 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 627.

IMO. 5217529.

1953 05 13. Sjösatt.

Levererades 10 juli 1953 till British Transport Commission, Glasgow, Skottland.

1953 07 18. Insatt mellan Glasgow - Dunoon.

1954. Insatt mellan Gourock - Dunoon.

1969 01 01. Registrerad för Scottish Transport Group.

1972. Ombyggd med ny akterramp, samt sidoramp.

1973 01 01. Registrerad för Caledonian MacBrayne Holdings Ltd., Glasgow, Skottland.

1976. Upplagd i Glasgow.

1978. Såld till okända köpare, Tyskland. Omdöpt till HANSEATIC. Planerna var att sätta fartyget i trafik på Rhen.

1978 08 25. Såld till Nav. Alto Tirreno, Italien. Omdöpt till NOCE DI COCCO. Avgick Greenock mot Trieste. 

1980. Såld till Guilamar S.n.c. de Felice Guiffre & Co., Neapel, Italien. Insatt för Gruppo Sorentino de Navagiazione mellan Guiffre - Lauro.

1983. Omdöpt till CAPRI EXPRESS.

1983. Insatt mellan Neapel - Capri.

1983 09. Registrerad för Almar S.R.L., Neapel, Italien. Insatt mellan Guiffre - Lauro.

1994. Såld till Navigazione Libera del Golfo, Italien. Insatt mellan Neapel - Ischia.

2006 03. Bogserad från Napoli till Aliaga, Turkiet.

2006 03 13. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S CAPRI EXPRESS.

Tillbaka till Caledonian MacBrayne.

Tillbaka till Libera Del Golfo.

© 2016 faktaomfartyg.