S/S LULEÅ.

Byggd 1902 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 92.

Dimensioner. 73,33 x 10,82 x 4,35 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1381/ 687/ 1880.

Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 650 hk.

Knop. 9,0.

RN. 5976.

IMO. 3005976.

1902 05 24. Sjösatt.

Levererades 9 augusti 1902 till H M Gehrckens, Hamburg, Tyskland.

1916 12 15. På resa mellan Hamburg - Luleå strandade fartyget utanför Bremö kalv och förklarar totalförlust.

1917 09 18. Vraket sålt till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1917. Bärgades vraket och fördes till Finnboda varv för återuppbyggnad.

1918 04. Återlevererad. Omdöpt till KARE.

1940 04 07. På resa Halmstad - England låg fartyget i Larvik.

1940 04 09. Lossades fartyget i Larvik.

1940 04 23. Avgick Larvik mot Oslo.

1940 04 24. Förklarades fartyget beslagtaget av Tyska ockupationsmakten. 

1940 04 29. Avgick Oslo mot Lübeck utan den Svenska besättningen. 

1940 07 29. Övertagen av KM Werft, Kiel.

1943 0618. Använd som fördelningsfartyg i Oslo.

1943 11 30. Hemmahamn Danzig.

1945 05. Vid krigsslutet låg fartyget i Flensburg. Tilldelades Storbritannien som krigsskadestånd.

1947 05 12. Återlämnad till Stockholms Rederi AB Svea och bogserar fartyget från Flensburg till Landskrona för en första inspektion, dock ansågs det för kostsamt att återställa det i brukbart skick utan det fick gå till försäljning samma år.

1947 09. Såld till Rederi AB Monark, Stockholm för 350 000 SEK. Ombyggd vid Finnboda Varf, Nacka. Omdöpt till MONESTRA.

1948 11 06. Åter i trafik. 

1957 11 07. Förliste efter kollision med Tyska MÖNKEDAMM syd-väst om Utklippan.

S/S KARE.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Monark.

© 2017 faktaomfartyg.