M/S LOTE.

Byggd 1962 av Ulstein Mekaniska Verksted, Ulsteinvik, Norge.

Varvsnummer. 19.

Dimensioner. 31,48 x 8,84 x 2,60 m.

Brt. 194.

Efter ombyggnad. 294.

Maskineri. Två 8-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz dieslar.

Effekt. 231 kW.

Knop. 9,5.

Efter maskinbyte. Två Scania DN 11 dieslar.

Effekt. 306 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DI12 59 MOBP dieslar.

Effekt. 588 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DI13 dieslar.

Effekt. 588 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 193.

Efter ombyggnad. 150.

Bilar. 18.

KM RN. 15085.

IMO. 7398535.

Systerfartyg. LOSNA. FIRDA. DAVIK.

Levererades 20 juni 1962 till Fylkesbåtene i Sogn og Fjordane A/S, Bergen, Norge.

1962 06. Insatt mellan Kaupanger - Årdalstangen.

1966. Insatt mellan Solvorn - Ornes - Årdalstangen.

1969. Insatt mellan Anda - Lote.

1972. Insatt mellan Haukå - Bjørnset.

1987. Insatt mellan Dale - Eikenes.

1991. Nytt maskineri installeras.

1991. Insatt mellan Dale - Eikenes - Standnes.

1993. Ombyggd. Man höjer överbyggnaden för att få bättre frihöjd på bildäck.

2001. Reservfärja.

2002 11 11. Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs.

2006. Nytt maskineri installeras.

2009 03 31. Såld till Ressel Rederi Ab, Stockholm.

2010 10 19. Då det rådde hård sydlig vind så kom man fel vid tillägg vid Löka brygga, Möja och fick skador på ena propellern. Togs ur trafik för reparation vid Tenö varv.

2010 11. Åter i trafik.

2022 03. Bytts maskineriet ut vid Mälarvarvet Ab.

 

M/S LOTE.

M/S LOTE.

Tillbaka till Ressel Rederi Ab.

© 2022 faktaomfartyg.