M/S KRONPRINSESSAN MARGARETA.

Byggd 1914 av Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 290.

Dimensioner. 109,80 x 15,72 x 6,76 m.

Efter förlängning. 123,80 x 15,72 x 6,7 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3738/ 2244/ 6520.

Efter ombyggnad. 8195/ 5039/ 3004.

Maskineri. Två B&W 6150-X dieslar.

Effekt. 2000 hk.

Knop. 10,0.

Efter maskinbyte. Två 6-cyl, MAK dieslar.

Effekt. 3300 hk.

Knop. ?.

RN. 5582.

IMO. 3005582.

Systerfartyg. SUECIA. PEDRO CHRISTOPHERSEN. KRONPRINS GUSTAF ADOLF. PACIFIC. SAN FRANCISCO. VALPARAISO. COMETA. LIMA. KEDOE. SANTOS.

1914 02 28. Sjösatt.

Levererades 25 april 1914 till Rederi Ab Nordstjernan, Stockholm.

1914 05 07. Första resan från Göteborg mot Sydamerikas västkust. 

1914 08 04. Ankom Caleta Coluso.

1914 10 02. Avgick Caleta Coluso mot Balboa.

1914 10 14. I Balboa så fyllde man så bunkrer som möjligt för resan tillbaka. 

1914 10 19. Så var KRONPRINSESSAN MARGARETA det första Svenska fartyget som använde den nyligen öppnade Panama kanalen.

1914 10 21. Så var man ute på andra sidan kanalen och gick mot Göteborg.  

1914 12 10. Ankom Göteborg

1951 07 23. Såld till Hugo Stinnes Transocean Schiffahrt GmbH, Mülheim, Tyskland. Omdöpt till OSTPREUSSEN.

1952 06. Förlängd vid Howaldtswerke, Hamburg, Tyskland. 

1956 05. Byttes maskineriet ut. 

1963 01 05. Ankom Eckardt & Co. GmbH, Hamburg för upphuggning. 

 

M/S KRONPRINSESSAN MARGARETA.

Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.

© 2021 faktaomfartyg.