M/S KIRRIBILLI.

Byggd 1956 av Jos, Boel & Fils S.A. Tamise Belgien

Varvsnummer 1337.

Utrustad 1956 vid Ab Götaverken, Göteborg.

Varvsnummer. 720.

Dimensioner. 148,72 x 20,80 x 8,74 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7629/ 4353/ 10560.

Maskineri. En 10-cyl, Götaverken diesel.

Effekt. 10800 hk.

Knop. 18,0.

RN. 9707.

IMO. 5189069.

1956 05 12. Sjösatt vid varvet i Belgien. Bogserades sedan till Götaverken för utrustning.

Levererades 16 oktober 1956 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1956 10. Insatt i trafik mellan Europa - Australien.

1961. Gjorde fartyget en resa till Australien som utställningsfartyg för Svenska industriprodukter.

1964 06. Gjorde en resa för Rederi Ab Svenska Lloyd från östersjön till medelhavet.

1965. Gjorde fartyget en resa till Australien som utställningsfartyg för Svenska industriprodukter.

1968 02 21. Kolliderade i Schelde mynningen med Svea bolagets MAGNE, som erhölls så svåra skador att hon sjönk efter ett tag varvid 7 besättningsmän omkom. KIRRIBILLI erhöll mindre skador och kunde fortsätta in till Rotterdam.

1978 11 06. Såld till Santola Marine Inc, Singapore.

1978 11 08. Överlämnad till dom nya ägarna i Frederikshavn. Omdöpt till EASTERN ENERGY.

1983. Såld till United Mercantile Ltd, Karachi, Pakistan för upphuggning.

1983 05 13. Ankom Gadani Beach, Pakistan för upphuggning.

M/S KIRRIBILLI.

Tillbaka till Transatlantic.

2021 faktaomfartyg.