M/S KAUNAS.

Byggd 1989 av VEB Mathias-Thesen-Werft, Wismar, Östtyskland.

Varvsnummer. 325.

Dimensioner. 190,93 x 28,00 x 7,18 m.

Brt/ Dwt. 21934/ 12020.

Efter ombyggnad. GT. 25606.

Maskineri. Fyra S.K.L. 6VDS 48/42 dieslar.

Effekt. 10600 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 210.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. 210.

Lastmeter. 1290.

IMO. 8311924.

Systerfartyg. MUKRAN. GREIFSWALD. KLAIPEDA. VILNIUS.

1986 03 21. Beställd.

1989 01 30. Kölsträckt.

1989 05 13. Sjösatt.

Levererades 20 oktober 1989 till Lithuanian Shipping Co. (LISCO), Klaipeda, Sovjetunionen.

1989 10. Insatt som tågfärja mellan Klaipeda - Mukran. (möjlighet också att transportera trailers).

1992 08. Överförd till Lithuanian Shipping Co. (LISCO), Klaipeda, Litauen.

1993 11 18 - 1994 05 11. Ombyggd vid Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland med bland annat mer passagerarutrymme.

1994 06. Åter i trafik för Lisco mellan Klaipeda - Kiel.

2001 06 27. Överförd till Ab Lisco Baltic Service, Klaipeda, Litauen.

2003 04 18. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2004 02 - 2004 12 23. Utchartrad till DFDS Tor Line och insatt för Latlines mellan Lübeck - Riga.

2005 01 02. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2005 02 06. Insatt mellan Gdansk - Klaipeda - Karlshamn - Klaipeda - Gdansk.

2006 04 27. Rederiet ändrar namn till Ab DFDS LISCO, Klaipeda, Litauen.

2009 06. Upplagd i Kaunas.

2009 10. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2009 11 23 - 2001 01 27. Insatt mellan Travemünde - Riga.

2010 01 28. Avgick Travemünde mot Klaipeda.

2010 01 29. Insatt mellan Klaipeda - Karlshamn.

2010 05. Utchartrad till Scandlines. Insatt mellan Liepaja - Travemünde.

2011 01. Avslutad trafik mellan Liepaja - Travemünde.

2011 03. Utchartrad till Baltic Scandinavia Lines, Estland.

2011 03 10. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2011 05 10. Sista dagen i trafik, därefter avslutad charter.

2011 05 11. Avgick Paldiski mot Karlshamn.

2011 05 12 - 2011 05 13. En tur för DFDS mellan Karlshamn - Klaipeda.

2011 05 25. Insatt mellan Kiel - Ust Luga.

2011 12 26 - 2012 01 13. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2012 05 08. Omdöpt till KAUNAS SEAWAYS.

2012 05 21. Avgick Klaipeda mot Kiel.

2012 05 22. Insatt mellan Kiel - Sassnitz - Ust-Luga.

2012 06 04. Insatt mellan Mukran - Klaipeda.

2012 09 09 - 2012 09 10. Avgick Mukran mot Kiel.

2012 09 11. Insatt mellan Kiel - Sassnitz - Ust-Luga.

2012 11 14 - 2012 11 27. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2012 11 29. Insatt mellan Klaipeda - Sassnitz - Kiel.

2013 09 30. Avslutad trafik mellan Sassnitz - Klaipeda.

2013 10 04. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2014 03 - 2014 05 04. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2014 05 06 - 2014 05 29. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2014 06 30 - 2014 07 01. Avgick Paldiski mot Klaipeda.

2014 07 01. Utchartrad till Black Sea Ferries. Insatt mellan Klaipeda - Sassnitz - Köpenhamn/ vissa turer Sassnitz - Uust-Luga/ Baltisjk.

2015 07 20. Utchartrad till UKR Ferry.

2015 08. Insatt mellan Illichevsk - Batumi - Poti - Constanta.

2015 09 02. När fartyget låg vid kaj i Haydarpasa med styrbords ankare nere, så körde TOPKAPI in mellan ankarkedjan och skrovet på KAUNAS SEAWAYS. Ombord fanns 60 bilar och 153 passagerare på flodfärjan. Inga personskador uppstod.

2017 07 27. Smög sig 12 emigranter ombord fartyget.

2017 10 29. Så kom dom sista emigranterna av fartyget och fick flyga tillbaka till Algeriet.

2018 07 05. Såld till Agalink Investment Co, Panama. Omdöpt till KAUNAS. Fortsatt charter till Ukrferry.

2023 04. Utchartrad till Intershipping, Marocko. Insatt mellan Tanger Med - Algeciras.

M/S KAUNAS.

M/S KAUNAS.

 

M/S KAUNAS SEAWAYS.

Ombord.

M/S KAUNAS.

Tillbaka till LISCO.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till DFDS Seaways.

Tillbaka till BSL.

© 2023 faktaomfartyg.