M/S ISEFJORD.

Byggd 1935 av Aalborg Maskin & Skibsbyggeri, Ålborg, Danmark.

Varvsnummer 51.

Dimensioner. 60,90 x 11,60 x 3,80 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 625/ 316/ 197.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 622/ 375/ 200.

Maskineri. Två 6-cyl, Völund 2SA dieslar.

Effekt. 1080 hk.

Knop 12,0.

Efter maskinbyte. Två 6-cyl, MAN dieslar.

Effekt. 1103 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två 7-cyl, B&W dieslar.

Effekt. 2536 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 500.

Bilar. 52.

IMO. 5164277.

1934 12 12. Kölsträckt.

1935 03 02. Sjösatt.

Levererades 16 april 1935 till Grenaa-Hundested Færgefart A/S, Grenå, Danmark.

1935 04 1. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1936 10 16. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen, Larvik för en testtur mellan Larvik - Frederikshavn.

1940 11 05. Blev fartyget upplagt i Hundested på grund av kriget.

1940 12 22 - 1940 12 23. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1941 04 10 - 1941 04 14. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1944 04 18. Beslagtaget av Oberkommando Der Kriegsmarine, Kiel, Tyskland. 

1944 04 26. Bogserad från Hundested till Burmeister & Wain varvet i Köpenhamn för reparation eftersom vissa motordelar hade "försvunnit".

1944 04 27. Registrerad för Oberkommando der Kriegsmarine,Hamburg.

1944 08 07. Provtur efter reparation av saknade maskindelar.

1944 08. Insatt som trupptransportfartyg mellan Brunsbüttel - Cuxhaven/ Hamburg - Helgoland.

1944. Kortare insatts mellan Gedser - Warnemünde.

1945. Insatt mellan Hamburg - Cuxhaven.

1945. Upplagd i Brunsbüttel, senare flyttat till Hamburg.

1945 05. Vid krigslutet återfanns fartyget i havererat skick i Brunsbüttel hamn.

1945 09 29. Ankom Kiel under bogsering. 

1945 10 03. Ankom Helsingörs Skibsværft & Maskinbygg, Helsingör, Danmark för igångsättning.

1946 01 02. Avgick Helsingör mot Köpenhamn.

1946 01 10. Avgick Köpenhamn mot Hundested.

1946 03 19. Avgick Hundested mot Helsingör för kompletterande arbeten.

1946 03 31. En rundresa mellan Grenå - Hundested med inbjudna gäster.

1946 04 01. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1949. Nytt maskiner installeras. 

1954. Nytt maskiner installeras.

1961 09. Kort utchartring till I/S Europafergen. Insatt mellan Grenå - Varberg.

1961 09 14 - 1961 09 22. Utchartrad till Cirkus Morena för resa mellan Köpenhamn - Rönne.

1961 09 22. Kort utchartring till I/S Kastrup-Malmö ruten. Insatt mellan Kastrup - Malmö.

1962 02 23 - 1962 03 15. Utchartrad till I/S Kastrup-Malmö ruten. Insatt mellan Kastrup - Malmö.

1962 03 15. Upplagd i Kastrup.

1962 06 16 - 1962 08 31. Utchartrad till D/S Bornholm af 1866, Rönne, Danmark. Insatt mellan Ystad - Rönne

1963 05 01. Sista dagen i trafik mellan Grenå - Hundested. Därefter upplagd och satt till försäljning.

1963 05. Såld till  Kiel-Nakskov Linien A/S Nakskov, Danmark (Ett Danskt dotterföretag till Stena Line)

1963 06 10 - 1963 08 13. Utchartrad till D/S Bornholm af 1866, Rönne, Danmark. Insatt mellan Ystad - Rönne.

1963 08. Varvsbesök i Kiel för ombyggnad.

1963 08 31. En gästkryssning mellan Nakskov - Kiel.

1963 09 01. Insatt mellan Nakskov - Kiel.

1965 09 19. Upplagd i Nakskov.

1966 05 26. Insatt mellan Nakskov - Kiel.

1966 05. Såld till Agostino Lauro S.r.l., Neapel, Italien för leverans i juli.

1966 07 12. Sista dagen i trafik.

1966 07. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till AGOSTINO LAURO.

1966. Insatt mellan Neapel - Procido. 

1968 06 15 - 1968 08. Utchartrad till NAV.AR.MA, Cagliari, Italien. Insatt mellan Piombino - Portoferraio.

1971 - 1974. Under sommar månaderna, utchartrad till NAV.AR.MA, Cagliari, Italien. Insatt mellan Piombino - Portoferraio.

1974. Registrerad för Libera Navigazione Lauro S.A.S., Neapel, Italien.

1986. Insatt mellan Pantellaria - Trapani.

19??. Insatt mellan Neapel - Ischia.

1990. Registrerad för Linee Lauro S.r.l., Neapel, Italien.

2005. Upplagd i Neapel.

2008 01 14. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S ISEFJORD.

M/S AGOSTINO LAURO.

Tillbaka till Grenaa-Hundested Linien.

Tillbaka till Larvik-Frederikshavns Ferjen.

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Linee Lauro.

Tillbaka till Navarmas.

© 2021 faktaomfartyg.