T/S ILE DE FRANCE.

Byggd 1927 av Chantiers de l'Atlantique, Penhoët, St Nazaire, Frankrike.

Varvsnummer. R5.

Dimensioner. 241,30 x 28,00 x ? m.

Brt. 43153.

Efter ombyggnad. 44356.

Maskineri. Fyra Penhoët ångturbiner.

Effekt. 60000 hk.

Knop. 24,0.

Passagerare. 1786.

Efter ombyggnad. 1586.

Efter ombyggnad. 1345.

Hyttplatser. 1786.

Efter ombyggnad. 1586.

Efter ombyggnad. 1345.

ID. 1173054.

1926 03 14. Sjösatt.

1927 05 29. Färdigställd.

Levererades 6 juni 1927 till Cie. Générale Transatlantique, Le Havre, Frankrike.

1927 06 22. Första resan Le Havre - New York.

1932 11 - 1933 04. Ombyggd.

1939 09. Upplagd i New York.

1940. Insatt som trupptransportfartyg.

1940 06. Befanns fartyget i Singapore när Franska trupper kapitulerade där.

1940 07. Övertagen av Brittiska myndigheter (Redad av Cunard Line). Insatt som trupptransportfartyg med Fransk besättning.

1945 09 23. Överlämnad till Franska myndigheter.

1946 02 03. Överlämnad till Cie. Générale Transatlantique, Le Havre, Frankrike.

1946 10 22. Första resan Cherbourg - New York.

1947 04. Ombyggd vid Penhoët, St. Nazaire, Frankrike.

1949 07 21. Första resan efter ombyggnad mellan Le Havre - New York.

1956 07 26. Hjälpte till med att rädda folk från olyckan mellan STOCKHOLM och ANDREA DORIA. 753 personer räddades ombord.

1958 12. Såld till Japanska upphuggare.

1958 11 12. Avgick Le Havre mot Japan. Omdöpt till FURANZU MARU.

1959. Ankom Osaka, Japan där fartyget höggs upp.

T/S ILE DE FRANCE.

Tillbaka till Cie. Générale Transatlantique.

© 2021 faktaomfartyg.