M/S HUMBER VIKING.

Byggd 2009 av Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Varvsnummer. 218.

Dimensioner. 193,00 x 26,00 x 6,50 m.

GT/ NT/ DWT. 29004/ 8702/ 11139.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. ?.

Maskineri. Två MaK 9M43 dieslar.

Effekt. 16200 kW.

Knop. 21,5.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 400.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. Hytter. 37.

Lastmeter. 3700.

Efter ombyggnad. ?.

IMO. 9457177.

Systerfartyg. MAAS VIKING. WESSEX.  MERCIA. CRAGSIDE. STRAIT OF MESSINA. STRAIT OF MAGELLAN. BERING STRAIT.

2007 07 11. Beställd.

2008 12 11. Kölsträckt.

2009 06 04. Sjösatt.

2009 09 11. Avgick varvet på provturer.

2009 09 14. Ankom Fredericia.

Levererades 25 september 2009 till Prospect Number 59 Ltd (Epic Shipping, London U.K), Singapore. Satt under Engelsk flagg, hemmahamn London.

2009 09 25. Utchartrad till Norfolkline. 

2009 09 29. Ankom Rotterdam.

2009 10 03 - 2013 02 01. Insatt mellan Vlaardingen - Killingholme.

2010 07 12. Såldes Norfolklines till DFDS Seaways.

2012 09. Såld till Atlantica Di Navigation (Grimaldi) för övertagande 2013.

2013 02 02. Upplagd i Waalhaven.

2013 02 20. Övertagen av Grimaldi Compagnia di Navigazione SpA, Neapel, Italien. Omdöpt till EUROCARGO SICILIA.

2013 04. Insatt mellan Catania - Brindisi.

2021 02. Registrerad för Malta Motorways of the seas Ltd, Valletta, Malta.

2022 09. Akom Viktor Lenac, Rijeka för ombyggnad med bland annat ett passagerarutymme.

2022 11 14. Såld till Baja Ferries Sa De Cv, La Paz, Mexiko. Omdöpt till CALIFORNIA STAR.

2023 04 21. Avgick Rijeka mot Pichilingue, Mexiko.

2023 05 14. Ankom Pichilingue, Mexiko.

M/S HUMBER VIKING.

M/S HUMBER VIKING.

M/S EUROCARGO SICILIA.

Tillbaka till Norfolkline.

Tillbaka till DFDS Seaways.

Tillbaka till Grimaldi.

Tillbaka till Baja Ferries.

© 2023 faktaomfartyg.