M/S GRIPSHOLM.

Byggd 1957 av Ansaldo Soc, Per Azioni, Genua, Italien.

Varvsnummer. 1500.

Dimensioner. 192,41 x 24,95 x 8,75 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 23191/ 11571/ 4600.

Efter ombyggnad. 15294/ 7087/ 3885.

Maskineri. Två 9-cyl, Götaverken dieslar.

Effekt. 12085 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 778.

Efter ombyggnad. 650.

Hyttplatser. 778.

Efter ombyggnad. 650.

RN. 9753.

IMO. 5136361.

1956 04 08. Sjösatt.

Levererades 2 april 1957 till Ab Svenska Amerika Linjen, Göteborg.

1957 05 14. Jungfrutur från Göteborg till New York.

1975 08. Ankom fartyget Göteborg på sin sista kryssning för Svenska Amerika Linjen.

1975 09 19. Upplagd i Ese, Esefjorden, Norge.

1975 11. Såld till Michael A. Karageorgis, Pireus, Grekland. Omdöpt till NAVARINO.

1975 12 09. Avgick Sandefjord, Norge mot Grekland.

1976 05 22. Första kryssningen Venedig - Medelhavet.

1981 08 08. Gick fartyget på grund utanför Patmos.

1981 10 24. Såld till Sally Shipping, för att bli insatt i Commodore Cruise Line trafik.

1981 10 29. På resa från Pireus till Skaramanga för reparation, utbröt det en brand i passagerar utrymmet.

1981 11 26. Under indockning till Hellenic Shipyard, Skaramanga, så kantrade dockan åt styrbord och blev delvis stående på botten, Fartyget vattenfylldes delvis, dock kom ingen människa till skada.

1982 03 16. Efter ett omfattande arbete så kunde Neptun bolaget räta dockan och bogsera ut fartyget som lades upp vid pir 4 vid varvet. Där fartyget blev förklarat T.C.L. (Total constructive loss).

1983 05. Såld till Multiship Italia SrL, Rom, Italien. Omdöpt till SAMANTHA.

1983 05 26. Bogserad från Pireus till La Spezia där det läggs upp.

1984 07. Såld till Universal Glow Inc, Panama.

1984 10. Bogserad till Eleusis varvet, Perama, Grekland för reparation.

1985 01. Registrerad på Ridan Investment Trust, Inc (Universal Glow Inc, Panama). Omdöpt till REGENT SEA.

1985 10 28. Återlevererad efter reparation.

1985 11. Första kryssningen.

1992. Överförd till Bahamaflagg, hemmahamn Nassau.

1995 07 22. Fick fartyget brand i maskinrummet under en kryssning i Alaska.

1995 11 02. Arresterad i Nassau.

1996 03. Såld till finansiärer i New York.

1997. Såld till New York Cruise Co, von Tony Travel & Agency, Nassau, Bahamas. Omdöpt till SEA. Fortfarande upplagd.

1997 11. Bogserad till Tampa för vidare uppläggning.

1998. Såld till Poseidon Capital, New York, (Nassau, Bahamas). 

2000. Så är det olika förslag att bevara fartyget i Sverige, det ena av förslagen var att lägga upp fartyget som casinofartyg i Göteborg och det andra var att placera henne vid Stadsgårdskajen i Stockholm för att bli hotell och restaurangfartyg och kryssningsterminal. Men inget av dessa planer vart av.  

2001 05. Såld till Indiska upphuggare.

2001 05. Påbörjades bogseringen från Tampa mot Indien av bogserbåten SIMON.

2001 06. Ankom Senegal, där bogserbåten behövde bunkring. Samtidigt så var det tjuvar ombord och försökte ta saker från fartyget.

2001 07 12. Sprang fartyget läck i en svår vinterstorm utanför Sydafrika och sjönk på position 35 21 S och 26 13 E.

Bilder på första ankomst till Göteborg.

M/S GRIPSHOLM.

Bilder när GRIPSHOLM ligger upplagd i Norge.

M/S NAVARINO.

M/S REGENT SEA.

Tillbaka till SAL.

Tillbaka till Karageorgios Lines.

© 2021 faktaomfartyg.