M/S GOLDEN ODYSSEY.

Byggd 1974 av Helsingør Værft, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 404.

Dimensioner. 130,21 x 19,21 x 5,10 m.

Brt/ Dwt. 6757/ 1377.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 9848/ 1377.

Maskineri. Två MaK 12M551AK dieslar.

Effekt. 14560 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 509.

Hyttplaster. 509.

IMO. 7346934.

1974 02 07. Sjösatt.

Levererades 30 september 1974 till Royal Cruise Lines, Pireus, Grekland. 

1974 10. Insatt på kryssningar i Medelhavet.

1987. Ombyggd på Sembawang, Singapore.

1989 01. Såld till Kloster Cruises, Nassau, Bahamas.

1994 11 30. Såld till Deutsche Seetouristik, Nassau, Bahamas. Omdöpt till ASTRA II. Utchartrad på bareboatcharter till Caravelle Shipping.

1995 05 05. Första kryssningen för Neckermann Seereisen.

1997 11 21. Upplagd i Genua efter det att Caravelle chartern upphört.

1998 01 26 - 1998 04. Ombyggd i Rijeka.

1998 04 04. Utchartrad på tre år till Hapag-Lloyd.

2000 11. Såld till Conning Shipping, Nassau, Bahamas. Omdöpt till OMAR II.

2004 02 16. Såld till Capture Success, Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till MACAU SUCCESS

2004. Insatt på Casinokryssningar runt Hongkong.

2014 08. Såld till Star Sail Investments, Ltd, Hong Kong, Kina. Satt under Jamaica flagg, hemmahamn Montego Bay. Omdöpt till REX FORTUNE.

2017 12 05. Senaste position, Sihanoukville, Kambodja.

20??. Har man byggt en docka för fartyget och används som hotell vid Koh Themi, Kambodja, sydöst om Sihanoukville.

 M/S GOLDEN ODYSSEY.

M/S ASTRA II.

M/S MACAU SUCCESS.

M/S REX FORTUNE.

Tillbaka till Kloster Cruises.

© 2023 faktaomfartyg.