M/S FRISIA I.

Byggd 1970 av Jos L Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.

Varvsnummer. 561.

Dimensioner. 53,70 x 12,55 x 1,70 m.

Efter förlängning. 63,70 x 12,70 x 1,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 840/ 580/ 183.

Efter ombyggnad. Brt. 950.

Maskineri. Tre 16-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz dieslar.

Effekt. 1066 kW.

Knop. 12,2.

Efter maskinbyte. Två 6-cyl, Volvo dieslar.

Effekt. 834 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 800.

Bilar. 42.

Efter ombyggnad. 52.

IMO. 7018604.

Fartyget är egentligen byggd i tre delar. Akterdelen byggd vid Scheepswerf Ton Bodewes N.V., Franeker, Holland (Varvsnummer F40). Mitt sektionen. N.V. Schpsb. V/h Th. J. Fikkers, Foxhol, Holland. (Varvsnummer 1976). Försektionen byggd vid Jos. L. Meyer, Papenburg, samt sammansatt vid Jos. L. Meyer, Papenburg, Tyskland.

1970 04 25. Sjösatt.

Levererades 23 juni 1970 till A.G. Reederei Norden-Frisia, Norderney, Tyskland.

1970. Insatt mellan Norderney - Norddeich.

1985. Förläng vid Jos. L. Meyer, Papenburg, Tyskland.

1992 02. Ombyggd med nytt promenaddäck vid Julius Diederich Werft, Oldersum, Tyskland.

2002 02. Nytt maskineri installeras vid Julius Diederich Werft, Oldersum, Tyskland.

M/S FRISIA I.

M/S FRISIA I.

Tillbaka till A.G. Reederei Norden-Frisia.

© 2017 faktaomfartyg.