M/T FRAMNÄS.

Byggd 1949 av Lindholmens varv, Göteborg.

Varvsnummer. 1010.

Dimensioner. 67,00 x 10,70 x 4,70 m.

Efter förlängning. 83,20 x 10,70 x 4,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1264/ 735/ 1450.

Efter ombyggnad. Dwt. 1798

Maskineri. En Sulzer 6TD36 diesel

Effekt. 900 ahk.

Knop. 12,0.

Signal. SFGJ.

RN. 9107.

IMO. 5119076.

Systerfartyg. ELFSNÄS. LINDESNÄS.

1949 05 12. Sjösatt.

Levererades 14 oktober 1949 till Rederi AB Nordstjernan, Stockholm.

1963. Förlängdes fartyget.

1967 04 25. Såld till Lars Johansson, Skärhamn. Omdöpt till TANUS.

1969 05. Såld till Rederi AB Brännaren, Mariehamn, Åland. Omdöpt till TANKMAR.

1970. Såld till Rederi Ab Tankmar, Mariehamn, Åland. 

1975 02 20. Upplagd i Mariehamn.

1976 01. Såld till Mastil del Mar. SA, Panama. Omdöpt till COPETANK.

1976 01 16. Avgick Mariehamn mot Pireus. 

1976 01 18. Så kolliderade fartyget med finska FENNIA i Holtenau, Kiel kanalen. Båda fartygen fick en del skador men de kunde fortsätta sina resor.

1976 04. Insatt i egyptisk kustfart som bunkertanker.

1980. Såld till Chandris Mar Services SA, Pireus, Grekland. Omdöpt till ELATA.

1982. Såld till Fana Mar. Co, Egypten. Omdöpt till AL FATEMAH

1982. Såld till Pyramids Navigation Co, Suez, Egypten.

1985 12. Rederiet ändrarnamn till Pyramid Navigation E.S.A. Suez, Egypten.

1982 12 23. Kolliderade fartyget med aktern mot kajen när hon skulle avgå med barlast från Ras Shukheir Terminal. Strax efter kollisionen grundstötte hon på grunt vatten men kunde ta sig loss efter en halvtimme. Hon togs under bogsering till Suez.

1982 12 31. Ankom Suez där hon besiktades av dykare. Hon hade fått omfattande skador på roder, propeller och ett antal tankar. Fartyget blev liggande då ägarna inte kunde ge besked på om fartyget skulle repareras, då man var osäker på kostnaderna.

1986 12 10. förklarades fartyget "constructive total loss".

1987 09. Såld till Knoll International, Suez, Egypten. Omdöpt till IMPERIAL.

1987 09 16. Ankom Dewan Sons, Gadani Beach, Pakistan för upphuggning.

M/T FRAMNÄS.

M/T TANKMAR.

Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.

Tillbaka till OT rederiet.

© 2017 faktaomfartyg.