M/S FINNPARTNER.

Byggd 1966 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer. 380.

Dimensioner. 134,40 x 19,90 x 5,20 m.

Efter ombyggnad. 134,40 x 22,53 x 5,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7458/ 3798/ 1626.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 7586/ 4419/ 1626.

Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 8RD56 dieslar.

Effekt. 10300 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 1400.

Senare omklassad till 1208.

Hyttplatser. 498.

Efter olika ombyggnader. 578/612/ 800.

Bilar. 241.

Lastbilar. 18.

RN. 11248.

IMO. 6605450.

Systerfartyg. FINNHANSA. PRINS HAMLET. BOHÈME.

1965 02 12. Beställd.

1965 04 06. Kölsträckt.

1965 12 15. Sjösatt och döpt av Fru Sylvi Kekkonen.

Levererades 22 juni 1966 till Amer-Tupakka Oy , Helsingfors, Finland. Därav fick fartyget namn efter ett finskt cigarett märke, Partner. Leveransprovturen avgick kl. 14.00 från varvet.

1966 06 30. Visas upp för allmänheten i Helsingfors.

1966 07 04. Insatt i Finnlines trafik på ”Hansavägen” mellan Helsingfors - Nynäshamn/Slite - Karlskrona - Lübeck, tillsammans med systerfartyget FINNHANSA. Man valde att anlöpa Nordlandkai i Lübeck istället för Travemünde, då man fick förmånligare hamnavgifter i Lübeck. FINNHANSA och FINNPARTNER avgick från Helsingfors och Lübeck på måndagar, onsdagar och fredagar.

1966 07 05. Anländer Lübeck på sin jungfruresa.

1966 09 15. Övergår till vinterturlista och även Köpenhamn trafikeras.

1966 09 19. Chartrad till oljebolaget Neste (idag Fortum) för att öppna oljeraffinaderiet Sköldvik.

1966 12 13. Välte en långtradare på bildäck i storm.

1967. Under våren fick hon kylmaskiner som klarar av att hålla 10 grader i lastutrymmena även sommartid.

1967 05 19 -  1967 09 17. FINNHANSA och FINNPARTNER går på ett rullande schema. Söndagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn - Karlskrona - Köpenhamn till Lübeck. På onsdagar går turen från Helsingfors via Rönne och Slite till Lübeck. Fredagsturen går via Slite till Lübeck. Turerna åter från Lübeck går samma dagar via samma mellanhamnar.

1967. Under sommaren gjorde fartyget weekendresor mellan antingen Lübeck - Rönne eller Helsingfors - Sandhamn. Även julresor till Stockholm anordnandes.

1967 09 21 - 1968 04 30. FINNHANSA och FINNPARTNER går på ett rullande schema. Måndagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn – Köpenhamn till Lübeck. På torsdagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn och Karlskrona till Lübeck. Lördagsturen går via Nynäshamn till Lübeck. Turerna åter från Lübeck går samma dagar via samma mellanhamnar.

1968 05 03. Första fartyget att använda Köpenhamns nya färjehamn.

1968 10 03. Utchartrad som en exportutställningen ”Finnfocus-68” och gick till London, där hon låg i 5 dagar nedanför Towern.

1968 12 27. Såld till Oy Svea Line Ab, Åbo, Finland. Ett finskt rederi ägt av Stockholms Rederi Ab Svea och som finsk ombudsman för rederiet fungerar Oy Siljarederiet Ab, Åbo. Försäljningspriset var SEK 30 milj. Fortsätter under två veckor i trafik för Finnlines. Amer Tupakka har planer att bygga ett nytt fartyg avsett för renodlade kryssningar som ersättning för FINNPARTNER.

1969 01 15. Sista resan till Köpenhamn för Finnlines, endast last tas ombord.

1969 01 20. Omdöpt till SVEABORG.

1969 01 21. Utchartrad till Linjebuss International Ab, Helsingborg.

1969 01 22. Insatt i Trave Lines trafik mellan Helsingborg - Tuborg (Köpenhamn) - Travemünde. Ersätter KRONPRINS CARL GUSTAV efter att samarbetet mellan Trave Line och Lion Ferry avslutas, när Lion Ferry chartrade ut färjan till SJ. Som parhäst går SVEA DROTT på linjen. Under dom kommande åren byggdes lastutrymmena under bildäck i omgångar om till hytter.

1970 02. Dockad på Helsingörs varv och flera hytter tillbyggda.

1972 01 11. Såld till Stockholms Rederi Ab Svea, Helsingborg.

1976 10 12. Efter att Trave Line fusionerats med Malmö - Travemünde linjen lades SVEABORG upp och bjöds ut till salu för SEK 40 milj.

1977 03 03. Utchartrad på 10 månader till Aarhus-Oslo Linie GmbH (J.A. Reinecke) Hamburg, Tyskland på 10 månader. Omdöpt till PEER GYNT. Insatt mellan Århus - Oslo. Efter ett tag fick det tyska rederiet ekonomiska problem.

1977 10 24. Charterkontraktet bryts.

1977 10 28. Scandinavian Ferry Lines (Rederi Ab Svea, Stockholm) fortsätter trafiken som innan.

1978 10. Linjen läggs ner.

1978 11 09. Såld till Stena Line Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA BALTICA. Pris SEK 21,5 milj. Togs över i Göteborg och gick därefter till ombyggnad vid Werft Nobiskrug G.m.b.H. Rendsburg, Tyskland. Bl.a. så byggdes det på en ny överbyggnad med en hyttavdelning med 92 nya hytter akteröver och 55 meter långa och 1,2 meter breda sponsorer monterades på skrovsidorna. Bäddantalet ökade från 612 till 800.

1979 03 11. Efter ombyggnad uthyrd till BP fram till hösten 1981 och insatt som logements och förrådsfartyg vid olika oljeprojekt och oljeriggar på oljefältet Sullom Voe, utanför Shetlandsöarna i Nordsjön. Hos Stena Line gick hon internt under namnet ”Offshorefärjan”.

1981. Under hösten upphörde kontraktet för oljefälten och fartyget lades upp i Göteborg.

1982 04 08. Såld till Dodekanissiaki Anonimos Naftialiki, (D.A.N.E.) Rhodos, Grekland. Pris USD 7,5 milj.

1982 05 06. Omdöpt till IALYSSOS i Göteborg. 

1982 05. Innan fartyget sattes i trafik så skars den extra hyttavdelning ner. Bogporten svetsades igen, då man i Grekland endast lastar genom aktern.

1982. Insatt mellan Pireus - Patmos - Leros - Kalymnos - Kos - Rhodes / Astypalea - Nissiros - Tilos - Symi - Kastelorizo.

1998. Dane Sea Line som trafikerar Pireus - Kreta med fyra färjor har ekonomiska svårigheter. Flera av fartygen kräver reparationer, men medel saknas. IALYSSOS blir belagd med kvartstad tidvis.

2000 10. Vart fartyget arresterat av Sjöministeriet före sin ordinarie avgång på grund av ett maskinhaveri.

2002 01. Såld till okända köpare, Phnom Penh, Kambodja. Omdöpt till SALIM.

2002. Såld för 600,000 USD till Farley Shipping Line, Grekland. (registrerad för Stil Venture Incorporate, Monrovia, Liberia). Omdöpt till NOURA I.

2002. Insatt för Sunlight Shipping & Maritme Transport, Port Said, Egypten, mellan Suez - Jeddah.

2002. Registrerad i det Kambodjanska skeppsregistret.

2004. Såld till Natalia Shipping Ltd, Ulan Bator, Mongoliet. Omdöpt till NOURA.

2004 05 18. Ankom Global Marine, Alang, Indien för upphuggning.

M/S FINNPARTNER.

M/S SVEABORG.

Ombord M/S Sveaborg.

M/S PEER GYNT.

M/S STENA BALTICA.

M/S IALYSSOS.

Extrabilder M/S IALYSSOS.

M/S SALIM.

M/S NOURA I.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Trave Line.

Tillbaka till Saga Linjen.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Dane Sea Line

© 2021 faktaomfartyg.

Tack Olav K för uppdatering på texten.