M/S FINNCARRIER.

Byggd 1969 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer. 390.

Dimensioner. 137,34 x 24,54 x 5,20 m.

Efter ombyggnad. 178,69 x 24,60 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6209/ 2257/ 4736.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 20914/ 6274/ 7000.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 21019/ 6305/ 14800.

Maskineri. Två Wärtsilä-Pielstick 12 PC2V-400 dieslar.

Effekt. 9936 kW.

Knop 18,0.

Passagerare. 36.

Efter ombyggnad 150.

Hyttplatser 36.

Efter ombyggnad 150.

IMO. 6915881.

Systerfartyg. HANS GUTZEIT. FINNFELLOW.

1969 03 26. Sjösatt och döpt av Fru Alice Wartemann.

Levererades 15 november 1969 till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland.

1969 11. Insatt för Finnlines trafik mellan Helsingfors - Lübeck - Köpenhamn.

1975 06 16. Såld till Finska Ångfartygs Ab (FÅA), Helsingfors, Finland med leverns 1976.

1976 01 02. Omdöpt till POLARIS. Insatt mellan Helsingfors/Kotka - Lübeck - Köpenhamn.

1984 04 19. Såld till Rederi Ab Nordö, Malmö. Omdöpt till SCANDINAVIA.

1984 05. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg med fler hyttplatser.

1984 05. Insatt mellan Helsingborg - Malmö - Travemünde.

1986 02. Rederi Ab Nordö sålt till Rederi Ab Sea-Link.

1986 10 21. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Nordö-Link.

1986 12. Ombyggd vid Wärtsilä Marine Industries Inc, Åbo, Finland, bl. förhöjdes fartyget med 80 cm, förlängdes 40,8 meter och man lade dit räls. Omdöpt till SCANDINAVIAN LINK.

1987 04. Åter i trafik mellan Malmö - Travemünde.

1989. Registrerad för Rederi Ab Nordö-Line, Malmö.

1990 05 09. Sista dagen i trafik mellan Malmö - Travemünde.

1990 05 09. Såld till Fernwood Inc (Stena Group), Nassau, Bahamas.

1990 05 17. Omdöpt till STENA SEARIDER.

1990 080 7 - 1990 09 06. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1991 07 26 - 1992 01. Utchartrad till Principal Lines Inc, Miami, Florida. Omdöpt till SEARIDER.

1992 01 15. Registrerad för Stena Searider Line Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till STENA SEARIDER.

1992 04. Utchartrad till Norse Irish Ferries, Liverpool, England. Omdöpt till NORSE MERSEY

1992 05 - 1995 01 15. Insatt mellan Liverpool - Belfast.

1995 01 25. Såld till Stena Line Treasury Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA SEARIDER. Ombyggd i Göteborg.

1995 03 - 1995 05. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1995 06 - 1997 04 19. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1997 04. Varvsuppehåll i Fredericia.

1997 04 29.  Såld till Stena Line Ships BV, Hoek Van Holland, Holland. Satt under Brittisk flagg, hemmahamn London.

1997 05. Insatt mellan Hoek Van Holland - Harwich.

1998. Såld till Stena Line Scandinavia Ab, London, England.

2000 10 08. Insatt mellan Hoek Van Holland - Killingholme.

2007 06 25. Sista dagen i trafik. 

2007 06 25. Avgick Hoek van Holland och lades sig på redden i Nieuw Waterway.

2007 06 27. Ankom Damen Shipyard, Rotterdam.

2007 06. Upplagd.

2007 11 06. Såld till Ustica Lines, Italien.

2007 11. Omdöpt till CLAUDIA M.

2007 12 04. Avgick Rotterdam mot Naples.

2007 12. Upplagd vid Cantieri del Mediterraneo, Naples, Italien, detta eftersom hamnen i Gaeta var för liten för fartyget.

2009 07. Insatt mellan Trapani - Livorno.

2012 06. Utchartrad till Moby Lines. Insatt mellan Leghorn - Piombino.

2014 07 11. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S FINNCARRIER.

M/S POLARIS.

M/S SCANDINAVIA.

M/S SCANDINAVIA LINK.

M/S STENA SEARIDER.

M/S NORSE MERSEY.

M/S STENA SEARIDER.

M/S CLAUDIA M.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Finncarrier.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till Nordö-Link.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Norse Irish Ferries.

Tillbaka till Ustica Lines.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2022 faktaomfartyg.