M/S FÄRJA 61/280.

Byggd 1970 av Kalmar Varv Ab Kalmar.

Varvsnummer 427.

Dimensioner. 54,04 x 11,73 x 2,38 meter.

Brt. 352.

Maskineri. Sex Scania-Vabis D11 dieslar.

Effekt. 900 hk.

Knop 7,5.

Passagerare. 250.

Bilar. 48.

KM RN. 11156.

Systerfartyg. FÄRJA 61/272. FÄRJA 61/277. FÄRJA 61/279. FÄRJA 61/290.

Levererades 22 maj 1970 till Statens Vägverk Stockholm.

1970 05. Utchartrad till Rederi Ab Ölandsund. Insatt mellan Stora Rör - Revsudden.

1970 11 - 1988. Insatt mellan Fårösund - Broa.

1988 - 1995 12 10. Reservfärja.

1988. Omdöpt till BODILLA inofficiellt.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm. Omdöpt till BODILLA.

1994. Insatt för Karlskrona kommun. Omdöpt till ODIL.

1995 12 10-1996 06 17. Upplagd vid Tenö Varv.

1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederiet avdelning öst, Vaxholm

1996 06 17 - 1996 10 26. Reservfärja på Ljusterö - Östanå leden.

1996 10 26 - 1998 04 23. Upplagd vid Tenö varv.

1998 04 23. Reservfärja för Öregrund - Gräsö leden.

2006 11 30. Såld till Vägförvaltningens färjrederi, Åbo, Finland. 

2007. Ombyggd vid Turku Shiprepair, Nådendal.

2007 04. Reservfärja för lederna Pargas - Nagu/ Nagu - Korpo.

2007 04 19. Registrerad för Suomen Valtio Tieliikelatios, Åbo, Finland.

M/S FÄRJA 61/280 ODIL.

M/S ODIL.

Tillbaka till Ölandsundsbolaget.

Tillbaka till Vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.