S/S DUX.

Byggd 1879 av Motala Verkstad, Norrköping.

Varvsnummer. 290.

Dimensioner. 63,32 x 9,04 x 5,20 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1013/ 749/ 1225.

Maskineri. 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 378 ihk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 420 ihk.

Knop. ?.

RN. 2606.

IDno. 3002606.

1878 11. Sjösatt.

Levererades 1879 till Stockholms Ångfartygs Rederi AB (Sankt Eriks-bolaget), Stockholm.

1891. Ombyggd, fick en trippelexpansionsmaskin och ny ångpanna.

1907 11 19. Såld till Nya Rederi AB Svea, Stockholm.

1908 05 11. Genom fusion med Stockholms Ångfartygs Ab, Stockholm bildas Stockholms Rederi Ab Svea.

1914. Annonserad på linjen Antwerpen - Malmö - Stockholm i samsegling med Trelleborgs Ångfartygs Nya AB.

1914 12. Instängd i Mäntyluoto, Finland, p.g.a. minfaran i Östersjön. Lyckades senare tillsammans med rederikollegan FREY ta sig till Stockholm utan missöden.

1916. Reparation.

1933 09 15. Beslut om utrangering fattas av styrelsen. Fartyget lades upp efter detta beslut.

1935 04 13. Såld till Smögens Islandsfiskeförening UPA. Köpesumma: 35 000 Skr. Insatt som moderfartyg för Islandsfisket.

1937 07. Såld till ett norskt rederi i Aalesund.

1938 09 24. Hann aldrig levereras till det norska köparna. På resa från Island till Stockholm kolliderar DUX med ett undervattensföremål och förliser drygt 20 nautiska mil från Kapelluddens fyr på Öland. Besättningen räddas. Lasten bestod av 4.342 tunnor sill, 331 tunnor salt, 30 ton kol i rummet

S/S DUX.

Tillbaka till S:T Eriksbolaget.

Tillbaka till rederi Ab Svea.

© 2021 faktaomfartyg.