M/S CROWN OF SCANDINAVIA.

Byggd 1994 av Brodogradevna Industrija, Split, Kroatien.

Varvsnummer. 373.

Dimensioner. 169,40 x 28,20 x 6,35 m.

Efter ombyggnad. 171,32 x 28,20 x 6,35 m.

GT/ NT/ DWT. 35285/ 20887/ 2940.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 35285/ 21021/ 2962.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 35498/ 21021/ 2940.

Maskineri. Fyra Pielstick 12PC26V-400e dieslar.

Effekt. 23760 kW.

Knop. 21,5.

Passagerare. 2136.

Hyttplatser. 2026.

Bilar. 450.

Lastmeter 970.

IMO. 8917613.

Systerfartyg. AMORELLA. ISABELLA. FRANS SUELL.

1989 09 28. Beställd av Swed-Link Ab Malmö för att sättas in i Euroway trafik.

1990 04 28. Kölsträckt.

1992 04 06. Sjösatt.

Skulle ha levererats 1993 för att sättas in Euroway AB:s trafik mellan Malmö - Travemünde/Lübeck, men förseningar på varvet och dålig lönsamhet på linjen gjorde att fartyget avbeställdes. Byggandet fortsatte dock med reducerad hastighet. Fick namnet THOMAS MANN och färdigställdes.

1994 03. Avgick Split mot Trieste för dockning vid Fincantieri Yard.

1994 05 02. DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark fick köpoption på fartyget.

1994 05 03. Provtur.

1994 05 05. Provtur.

1994 05 12. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1994 06 07. Inregistrerad på Swed-Link AB, Malmö med namnet CROWN OF SCANDINAVIA.

1994 06 07. Avregistrerad i Svenska register, så om såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark för 117,6 miljoner USD. Avgick Trieste mot Bremerhaven,

1994 06 15. Ankom Lloyd-Werft, Bremerhaven, Tyskland.

1994 06 16 - 1994 07 23. Ombyggd bland annat med aktersponsoner.

1994 07 23. Avgick Bremerhaven mot Köpenhamn.

1994 07 24. Ankom Helsingborg för att testa ramper.

1994 07 25. Ankom Köpenhamn.

1994 07 26. Döpt i Köpenhamn.

1994 07 26. Insatt för Scandinavian Seaways trafik mellan Köpenhamn - Helsingborg - Oslo.

2000 06 11. Kortkryssning från Köpenhamn till Öresundsbron.

2000 06 25. Kortkryssning från Köpenhamn till Öresundsbron.

2000 07 01. Kortkryssning från Köpenhamn till Öresundsbron för att fira att bron invigdes.

2000 07 31. Såld till DFDS Seaways A/S, Köpenhamn, Danmark.

2003 11 27. Rederiet ändrar namn till DFDS A/S.

2004 05 05. Provanlöp vid Mellembassinet, Københavns Havn.

2004 08 15. Visades upp i Malmö.

2004 09 06. Så slutade man anlöpa Kvasthusbroen i centrala Köpenhamn, utan man lägger till vid Mellembassinet i Köpenhamn.

2005 01 01 - 2005 01 17. Ombyggd vid Öresundsvarvet, Landskrona.

2006 10 15. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

2006 11 01. På grund av hårt väder kunde man inte komma in till Köpenhamn, utan fick lägga sig och avvakta utanför Landskrona, först vid 17,30 kom man in till Köpenhamn.

2013 01 14. Omdöpt till CROWN SEAWAYS.

2016 03 08 - 2016 03 10. Utchartrad till ett företag och användes som mässfartyg i Århus en dag.

2019 02 01. Fick ett sjukdomsfall ombord och man gick närmare Halmstad så lotsbåten där kunde plocka av en passagerare.

2020 03 14. Avgick Oslo mot Köpenhamn och därefter ställdes trafiken i tillfälligt på grund av covid-19.

2020 06 25 - 2020 11 02. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Oslo.

2020 11 02. Upplagd i Köpenhamn.

2021 07 03. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Oslo.

2024 01 03. Kunde inte lägga till i Köpenhamn då det var kraftigt blåst, utan fick cirkulera runt i Öresund, först på morgonen 4 januari kunde fartyget lägga till.

2024 06 10. Såld till Rederi Ab Gotland med övertagande 1 november. Rederi Ab Gotland övertar trafiken och terminalerna.

M/S CROWN OF SCANDINAVIA.

M/S CROWN OF SCANDINAVIA.

M/S CROWN SEAWAYS.

Första ankomst till Helsingborg. Ombord. Ritning.

Tillbaka till Euroway.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till DFDS Seaways.

© 2024 faktaomfartyg.