S/S CRATHEUS.

Byggd 1911 Akers Mekaniske Verksted, Kristiania, Norge.

Varvsnummer. 311.

Dimensioner. 76,02 x 11,62 x 4,74 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1410/ 718/ 2150.

Maskineri. Två 3-cyl, trippelångmaskiner.

Effekt. 217 nhk.

Knop. 10,0.

RN. 8647.

IDno 3008467.

1911 06 10. Sjösatt.

Levererades i september 1911 till Empresa de Nav. L. Lorentzen (L Lorentzen, Oslo), Para, Brasilien. 

1914. Överförd till D/S A/S Cratheus (Ö Lorentzen), Kristiania, Norge.

1917 09. Såld till A/S Egerö (Olsen & Ugelstad), Kristiania, Norge.

1920 01 01. Såld till A/S Luksefjell (Olsen & Ugelstad). Omdöpt till LUKSEFJELL.

1924 10. Såld till A/S Det Nordenfjeldske D/S, Trondheim, Norge. Omdöpt till KONG MAGNUS. Ombyggd och det nya bruttotonnaget blev 1410 (tidigare var det 1467).

1939 11 29. Gick på grund i Ullsfjord, Nord Troms. Lyckades ta sig loss för egen maskin.

1940 04 09. Var på resa från Tyskland till Norge då Tyskland ockuperade Norge den 9 april. KONG MAGNUS fortsatte färden till Gullmarsfjorden och lades upp.

1940 10 18. Tillsammans med ett antal andra norska fartyg som befann sig i Sverige vid tidpunkten, rekvirerades KONG MAGNUS av den svenska staten. Dessa fartyg överfördes till Statens Trafikkommission (svenska). Statens Trafikkommission tilldelade några svenska rederier de rekvirerade / beslagtagna fartygen som ersättning för de svenska fartyg som rekvirerats av svenska staten och flottan. Red AB Svea tilldelades KONG MAGNUS och fyra andra fartyg mot ersättning. Innan fartyget togs i bruk bogserades det till Göteborg för ett varvsbesök för reparationer och skorstenen målades i Sveas färger.

1943 12. Genomgick en besiktning.

1944 10 21. Återbördad till Nordenfjeldske och sattes in på Hamburg-linjen.

1951 10. Genomgick klassifikation på Trondheim Mekaniske Verksted samt genomgick en omfattande ombyggnad som var slutförd i mars 1952.

1957 04. Såld till Belgien för skrotning.

S/S KONG MAGNUS.

Tillbaka till rederi Ab Svea.

© 2017 faktaomfartyg.