HSC CORSICA EXPRESS.

Byggd 1995 av Cant. Nav. Rodriquez S.p.A., Pietra Ligure, Italien.

Varvsnummer. 257.

Dimensioner. 103,00 x 14,50 x 2,20 m.

Brt/ Dwt. 3560/ 1068.

Maskineri. Fyra MTU 20V 1163 TB73L dieslar.

Effekt. 19308 kW.

Knop. 36,0.

Passagerare. 540.

Bilar. 150.

IMO. 9108245.

Systerfartyg. SCATTO. GUIZZO.

1993 12 17. Kölsträckt.

1995 09 28. Sjösatt.

Levererades i november 1995 till Sadinvest S.r.l., Olbia, Italien.

1995 11. Insatt i Corsica Ferries trafik.

1996. Utchartrad till Consolidada de Ferrys CA (Conferrys), Venezuela.

1996 05. Insatt mellan Puerto la Cruz - Punta de Piedras.

1997 06. Omdöpt till SARDINIA EXPRESS

1997 06. Insatt för Sardinia Ferries mellan Civitavecchia - Golfo Aranci.

2007 08 09. På resa mellan Golfo Aranci mot Civitavecchia fick fartyget maskinrumsbrand som kunde släckas och fartyget fick bogseras in till Bastia. 10 passagerare och 4 besättningsmän fick rökförgiftning och fördes till sjukhus.

2012 09. Såld till Hyangil Shipping, Yeosu, Sydkorea.

2012 09 12. Avgick Valdo Ligure mot Suez kanalen.

2012. Omdöpt till TAMNARA.

2013 04. Såld till Hyangil Shipping Co, Ltd, Pohang, Sydkorea. Omdöpt till ARAQUEENS.

2017 02. Såld till Tsushima High Speed Ferry, Panama. Omdöpt till BLUE TSUSHIMA.

2021 02. Såld till S & J Line Sa, Panama. Omdöpt till NEW MIKASA.

2021 04. Såld till Iki Kaihatsu KK, Nagasaki, Japan. 

HSC SARDINIA EXPRESS.

Tillbaka till Corsica Ferries.

Tillbaka till Conferrys.

© 2021 faktaomfartyg.