HSC CATALONIA.

Byggd 1998 av InCat Tasmania Pty Ltd, Hobart, Australien.

Varvsnummer. 047.

Dimensioner. 91,30 x 26,00 x 3,73 m.

GT/ NT/ DWT. 5902/ 2441/ 450.

Maskineri. Fyra Caterpillar 20RK270 dieslar.

Effekt. 28800 kW.

Knop. 48,0 (Max).

Passagerare. 900.

Bilar. 220.

KM RN. 17389.

IMO. 9176046.

Systerfartyg. INCAT 046. CAT-LINK IV.  CAT-LINK V.

1997 05 12. Kölsträckt.

1998 04 24. Sjösatt.

Levererades 16 maj 1998 till Buquebus S.A, Montevideo, Uruguay. Satt under Spansk flagg, hemmahamn Las Palmas.

1998 05 25. Avgick Australien mot New York.

1998 06 06. Avgick New York mot Ceuta via England för att försöka erövra Hales Trophy (Blå Bandet). Tog fartyget 3 dagar, 9 timmar och 55 minuter den resan och lyckades erövra Hales Trophy för ett kort tag. Genomsnits hastighet var 36,65 knop.

1998 06 10. Ankom Ceuta.

1998 06 20. Omdöpt till CATALONIA L. Insatt mellan Barcelona - Palma de Mallorca.

1999 10 01. Insatt mellan Ceuta - Malaga - Algeciras.

2000 04. Utchartrad till P&O European Ferries, Nassau, Bahamas. Omdöpt till PORTSMOUTH EXPRESS.

2000 04 16. Insatt för P&O Portsmouth mellan Portsmouth - Cherbourg.

2000 10. Omdöpt till CATALONIA.

2001 03 14 - 2001 11 06. Utchartrad till P&O European Ferries, Nassau, Bahamas. Omdöpt till PORTSMOUTH EXPRESS. Insatt för P&O Portsmouth mellan Portsmouth - Cherbourg.

2001 11 - 2002 03. Omdöpt till CATALONIA.

2002 03 - 2002 10. Utchartrad till P&O European Ferries, Nassau, Bahamas. Omdöpt till PORTSMOUTH EXPRESS. Insatt för P&O Portsmouth mellan Portsmouth - Cherbourg.

2002 10 01. Omdöpt till CATALONIA. Överförd till Uruguay flagg, hemmahamn Montevideo. Avgick Portsmouth för uppläggning i Algeciras, Spanien.

2003 04. Registrerad för Los Cipreses SA, Montevideo, Uruguay.

2003 04. Utchartrad till P&O Ferries. Överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau. Artisnamn "EXPRESS".

2003 04 11 - 2003 09 30. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg.

2003 04 29. Fick fartyget haveri på maskineriet. Togs ur trafik för reparation.

2003 05 16. Åter i trafik. 

2003 11. Omdöpt till EXPRESS.

2004 04 - 2004 10. Utchartrad till P&O Ferries. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg. Artisnamn "CHERBOURG EXPRESS".

2004 10. Upplagd vid A&P, Birkenhead.

2005 03. Utchartrad till P&O Irish Ferries.

2005 03 13. Avgick varvet mot Larne via Liverpool och Douglas.

2005 03 14. Provanlöp i Troon.

2005 03 16. Insatt mellan Cairnryan/ Troon - Larne. 

2005 06 02 - 2005 06 23. Utchartrad till IOMSP för nattsegling mellan Larne - Douglas. På dagarna, ordinarie trafik mellan Cairnryan - Larne för P&O.

2005 10. Avslutad trafik för vintern, upplagd i Belfast.

2006 02 13. Avgick Belfast mot Falmouth för översyn.

2006 03 15 - 2006 10 02. Insatt mellan Cairnryan/ Troon - Larne. 

2006 10 05. Upplagd i Belfast.

2007 03 16 - 2007 10. Insatt mellan Cairnryan/ Troon - Larne. 

2007 05 29 - 2007 06 11. Utchartrad till IOMSP för nattsegling mellan Larne - Douglas. 

2007 10 04. Upplagd för säsongen i Belfast.

2008 03 15. Insatt mellan Cairnryan/ Troon - Larne.

2008 10 13. Upplagd för säsongen i Belfast.

2009 03 13. Åter i trafik mellan Cairnryan/ Troon - Larne.

2009 10 05. Avslutad trafik och upplagd i Belfast.

2010 03 26 - 2010 10. Insatt mellan Cairnryan/ Troon - Larne.

2010 06 03 - 2010 06 13. Utchartrad till IOMSP för nattsegling mellan Larne - Douglas. 

2010 10 06. Upplagd för säsongen i Belfast.

2011 03 - 2011 10. Insatt mellan Cairnryan/ Troon - Larne.

2011 10. Upplagd i Belfast.

2012 03 29 - 2012 10 01. Insatt mellan Cairnryan/ Troon - Larne.

2012 05 28 - 2012 06 12. Utchartrad till IOMSP för nattsegling mellan Larne - Douglas. 

2015 06 29. Anmäld såld till Nordic HSC, Sverige för övertagande i oktober. 

2015 09 30. Sista dagen i trafik mellan Larne - Troon.

2015 10 01. Övertagen av dom nya ägarna i Belfast.

2015 10. Registrerad för Nordic HSC Ab, Nassau, Bahamas.

2015 12 14. Avgick Belfast mot Ullapool, därefter vidare mot Helsingborg.

2015 12 16. Ankom Sydhamnen, Helsingborg för uppläggning.

2016 02 10. Överförd till Svensk flagg. Hemmahamn Uppsala.

2016 03 13. Avgick Helsingborg mot Öresundsvarvet, Landskrona för uppfräschning. 

2016 04 03. Avgick Landskrona mot Västervik.

2016 04 10. Avgick Västervik mot Visby.

2016 04 11. Avgick Visby mot Nynäshamn.

2016 04 12. Avgick Nynäshamn mot Stockholm.

2016 04 20. Avgick Stockholm till Nynäshamn.

2016 04 28 - 2016 09 04. Insatt mellan Västervik - Visby - Nynäshamn.

2016 09 05. Upplagd i Västervik.

2017 02 17. Utchartrad till Viking Line från april 2017.

2017 03 10. Avgick Västervik mot Tallinn.

2017 03 12. Ankom Kopli.

2017 04 02. Avgick Tallinn mot Helsingfors där man gjorde ett antal tester.

2017 04 10 - 2017 10 16. Insatt mellan Helsingfors Tallin med artistnamnet "VIKING FSTR".

2017 10 22. En extra tur mellan Helsingfors - Tallinn, därefter upplagd i Helsingfors.

2017 11 29. Avgick Helsingfors mot Nådendal för dockning.

2017 12 21. Avgick Nådendal mot Västervik för uppläggning.

2018 05 - 2018 10. Utchartrad till Armas.

2018 05 03. Avgick Västervik mot Kiel och vidare mot Motril, Spanien.

2018 09 24. Såld till Golden Fast Ferries Maritime Co, Pireus, Grekland.

2018 10 10. Avgick La Puntilla mot Las Palmas.

2018 10 11. Överlämnad till dom nya ägarna.

2018 11. Omdöpt till GOLDEN EXPRESS.

2018 11 09. Påbörjades bogseringen från Las Palmas till Pireus av bogserbåten ATENES.

2019 05 10. Såld till Golden Star Ferries Sc, Pireus, Grekland. Omdöpt till SUPEREXPRESS.

2019 06. Insatt mellan Rafina - Paros - Naxos - Mykonos - Tinos - Andros - Pireus.

2022 04 22. Kolliderade med piren i Tinos och gick in till Tinos hamn direkt efter det.

HSC CATALONIA L.

HSC PORTSMOUTH EXPRESS.

HSC CATALONIA.

HSC EXPRESS.

HSC EXPRESS.

 

HSC EXPRESS.

HSC EXPRESS.

HSC GOLDEN EXPRESS.

HSC SUPEREXPRESS.

Tillbaka till Buquebus.

Tillbaka till P&O Portsmouth.

Tillbaka till P&O Ferries.

Tillbaka till P&O Irish Ferries.

Tillbaka till IOMSP.

Tillbaka till Gotlandsbåten.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Armas.

Tillbaka till Golden Star Ferries.

© 2022 faktaomfartyg.