M/S CAR FERRY.

Byggd 1949 av John Cockerill S.A, Hoboken, Belgien.

Varvsnummer. 731.

Dimensioner. 113,05 x 15,97 x 3,78 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2572/ 1197/ 819.

Maskineri. Två 10-cyl, Sulzer dieslar.

Effekt. 5670 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 700.

Bilar. 100.

IMO. 5285356.

1948 10. Sjösatt.

Levererades i juni 1949 till Belgian Marine Administration, Oostende, Belgien.

1949 06 17. Insatt mellan Oostende - Dover.

1952 06 29. Kolliderade med HALLADALE i Dover.

1952 07 13. Kolliderade med ROUMANIA vid inloppet til Oostende.

1952. Omdöpt till PRINSES JOSEPHINE-CHARLOTTE.

1969. Under vintern, insatt mellan Oostende - Harwich.

1971 11 01. Rederiet byter namn till Regie voor Maritiem Transport.

1973. Kolliderade med vågbrytaren i Dover.

1974 03 15. Sista dagen i trafik som ordinarie färja, därefter upplagd som reservfärja.

1975 03 15. Satt till försäljning.

1976 03 14. Såld till Blanca Compania Naviera, Panama. Omdöpt till LETO.

1977. Såld till G. Kousouniadis, Pireus, Grekland. Omdöpt till ATHENS EXPRESS

1977. Insatt mellan Grekland - Cypern - Syrien samt inrikes trafik runt Grekland.

1977 08 24. Kolliderade med det Grekiska krigsfartyget ANTILIARKOS PEZOPOULOS utanför Kos.

1984 06. Upphuggen av Leodios Kladias Ltd, Eleusis, Grekland.

M/S CAR FERRY.

 M/S PRINSES JOSEPHINE-CHARLOTTE.

  Tillbaka till R.M.T.

Tillbaka till Sealink.

© 2021 faktaomfartyg.