M/S ARRAN.

Byggd 1953 av Wm. Denny & Bros., Dumbarton, Skottland.

Färdigställd vid Ailsa Shipbuilding Co., Troon, Skottland.

Varvsnummer. 1470.

Dimensioner. 56,54 x 10,70 x 2,26 m.

Brt. 563.

Maskineri. Två 6-cyl, British Polar engines dieslar.

Effekt.1641 kW.

Knop. 15,5.

Passagerare. 650.

Bilar. 26.

IMO. 5025249.

1953 09 22. Sjösatt. därefter bogserad till Ailsa Shipbuilding Co, Troon för färdigställande.

Levererades 18 december 1953 till Caledonian Steam Packet Co, Glasgow, Skottland.

1953 12. Insatt mellan Gourock - Dunoon.

1969 11 01. Registrerad för British Transport Commission, Scotish Transport Group.

1969 11 08. Sista dagen i trafik mellan Gourock - Dunoon.

1969 11. Ombyggd vid James Lamont & Co, Greenock.

1970. Utchartrad till David MacBrayne Ltd.

1970 01 19. Insatt mellan Islay - Jura Gigha.

1972. Ombyggd vid Barclay, Curle Ltd. En ny akterramp monterades.

1972 04. Insatt mellan Tarbert - Port Ellen.

1973 01 01. Registrerad för Caledonian MacBrayne Holdings Ltd, Glasgow.

1979 07 19. Sista dagen i trafik mellan Tiree - Tobermory.

1979 07. Upplagd i East India Dock, Greenock

1981 09 02. Såld till Orisot Ltd.

1981 09 22. Bogserad till Dublin, där man planerade att bygga om fartyget till restaurangfartyg, men det var aldrig av.

1986 11. Bogserad till Manchester, samt omdöpt till REVOLUTION, men det namnet blev aldrig registrerad.

1993 01. Upphuggen i Manchester.

M/S ARRAN.

Tillbaka till Caledonian Steam Packet.

© 2021 faktaomfartyg.