S/S ARCTURUS.

Byggd 1918 av Fredrikstads Mekaniske Verksted, Fredrikstad, Norge.

Varvsnummer. 219.

Dimensioner. 91,50 x 14,38 x 6,30 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2648/ 1537/ 4650.

Maskineri. En 4-cyl, compound ångmaskin.

Effekt. 780 Ihk.

Knop. ?.

RN. 6044.

IDno. 3006044.

Systerfartyg. ALDEBARAN. AQUILA.

Levererades i juni 1918 till Ångfartygs AB Gefle (E Brodin), Torö.

19??. Kolliderade med ångfartyget S/S DOMALD.

19??. Kolliderade med ångfartyget S/S HOMEFIELD.

1923 12 03. Övertagen av AB Sv Handelsbanken för 713 000 kr då rederiet hamnat i ekonomiska svårigheter.

1922. Såld till A/S Forenede Rederier (Görrisen & Co A/S), Kristiania, Norge. Omdöpt till ETNA.

1926 09 30. Såld till AB Transmarin, Helsingborg. Ankom Lindholmens MV i Göteborg för översyn och byte av maskineriet. Det gamla maskineriet var av turboelektrisk typ och det nya var ett Lenzmaskineri.

1927 08. Återlevererad till AB Transmarin.

1929 03. Vid uppehåll i Horsens uppstår en häftig brand i skansen. Tre man omkommer.

1932 12 01. Lämnar Bocca Grande för att gå till Landskrona. 

1932 12 17. En häftig storm bryter ut, som övergår till orkan och rodret slits bort. Fartyget driver hjälplöst omkring. Även nödroder som tillverkats ombord slets bort flera gånger.

1932 12 22. Fartyget får bogserhjälp i det hårda vädret.

1933 01 12. Anländer slutligen till Landskrona.

1937 01. På resa från Florida till Landskrona möter ETNA återigen vädrets makter. I 33 dagar kämpar fartyget i stormen. När det endast återstår sju distansminuter till den Svenska kusten tar bränslet slut och fartyget driver ut i Skagerack. Dock assisterade en bärgningsångare ETNA in till Göteborg.

1940 01 13. Avgår ifrån Iggesund med pappersmassa till Philadelphia. Dock är det stora problem i is och snöstorm. Utanför Åhus där stormen flyttat på prickarna får fartyget grundkänning och springer läck. ETNA går in till Trelleborg för reparation och för att lossa den vattenskadade lasten.

1940 03. Avgår till USA. Dock kan fartyget ej återkomma till Sverige då Danmark och Norge ockuperats och minspärren lagts ut i Nordsjön.

1942 12 14. På resa New York - Montevideo torpederas fartyget och förliser. Besättningen gick efter svårigheter i livbåtarna. De nåde hamn efter nästan nio dygn. De hade då färdats 925 sjömil i livbåtarna.

Bild saknas.

Tillbaka till Transmarin.

© 2021 faktaomfartyg.