M/S ALMÖ-LINDÖ.

Byggd 1937 av Ekensbergs Varv AB, Stockholm.

Varvsnummer. 173.

Dimensioner. 19,13 x 4,15 x 1,10 m.

Efter ombyggnad. 19,62 x 4,50 x 1,10 m

Brt/ Nt. 50/ 38.

Efter ombyggnad. Brt/ Nt. 49/14.

Maskineri, okänd diesel.

Effekt. 74 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Scania DSI 11 diesel.

Effekt. 110 kW.

Knop. 7,0.

Passagerare. 98.

RN. 8210.

Levererades 1937 till AB Västeråsfjärden, Västerås.

1937. Insatt mellan Västerås - Almö-Lindö - Skåpholmen - Strömskär - Södra Björnön.

1965. Såld till Västerås stad, Västerås. Insatt mellan Västerås - Almö-Lindö - Skåpholmen - Strömskär.

1989. Såld till Finans-Scandic AB, Uppsala. Omdöpt till NYA FYRIS.

1992. Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm. Omdöpt till LIDINGÖ-BRO.

1992. Utchartrad till Janne Branting, Strängnäs. Fick namnet MÄLARBRIS påmålat.

1994 03 18. Såld till Radoslav Milutinovic, Restaurang Elba, Västerås. Omdöpt till NAPOLEON AF VÄSTERÅS.

1995 05 29. Tappar fartyget propellern.

1995 05 31. Åter i trafik.

2005 06 12. Går på grund vid västra vågbrytaren, Västerås. Drogs loss dagen därpå från grundet.

2012 05 22. Gick fartyget på grund vid Kråkskär med 69 personer ombord. Kom loss senare på kvällen, samt passagerna förts över till HAVSÖRNEN.

2021 01 24. Sjunker vid sin kajplats vid Elbakajen, Västerås.

2021 02 02. Bärgas då man fick tag på en större mobilkran som kunde stå en bit i från kajen och lyfta upp fartyget. Orsaken till att fartyget sjunker berodde på att en sönderfrusen plugg till sjövattenintag.

M/S LIDINGÖ-BRO.

M/S NAPOLEON AF VÄSTERÅS.

Tillbaka till Västerås stad.

© 2021 faktaomfartyg.