M/S AIDA.

Byggd 1966 av Ab Ekensbergs Varv, Stockholm.

Varvsnummer. 234.

Dimensioner. 86,50 x 15,04 x 6,06 m.

Efter ombyggnad. 99,22 x 15,04 x 6,06 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1999/ 1050/ 3421.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3393/ 1275/ 4470.

Maskineri. En 12-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz diesel.

Effekt. 2207 kW.

Knop 13,0.

RN. 10717.

IMO. 6611045.

Systerfartyg. OTELLO. UNDINE. SALOME.

1966 03 11. Sjösatt.

Levererades 25 augusti 1966 till Rederi Ab Wallship, Stockholm.

1968. Förlängd med 13 meter.

1972 04. Såld till Scandinavian Motorships Ab, Stockholm. Omdöpt till BELLMAN.

1975 10. Såld till Arghiris Shipping Co Ltd, Beirut, Libanon. Omdöpt till ALPHA CONVEYOR.

1980 02. Såld till Soc De Gestion Mar Beirut, Libanon. Omdöpt till CEDRE.

1981 09. Såld till East Mediterranean Navigation, Beirut, Libanon. Omdöpt till AL-KARIM.

1982. Såld till Al Manara Sarl, Beirut, Libanon. Omdöpt till MANARA.

1983 09. Såld till Foud & John Khayat & Co, Beirut, Libanon. Omdöpt till FAST CARRIER.

1984. Såld till Demline Egypt Maritime Transport, Alexandria, Egypten.

1992 11 21. Gick fartyget på grund utanför Tartous och drogs flott först den 11 december.

1993 03. Såld i havererat skick till Fayza Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till FAYZA TRADER.

1994 09. Såld till Helene Navigation Corporation, Pireus, Grekland. Omdöpt till LUCKY RIDER.

199?. Såld till Koses & Sons Ltd, Valletta, Malta.

1996. Såld till Victory Navigation Ltd, Valletta, Malta. Omdöpt till VICTORY II.

2000. Rapporteras upplagd.

2002. Ströks fartyget ur registren.

M/S AIDA.

M/S BELLMAN.

M/S ALPHA CONVEYOR.

M/S FAST CARRIER.

M/S FAYZA TRADER.

Tillbaka till Wallenius rederiet.

© 2020 faktaomfartyg.