S/S ÆOLUS.

Byggd 1884 av Lindholmens Warfs och Fabrik AB, Göteborg.

Varvsnummer. 317.

Dimensioner. 62,43 x 8,74 x 3,84 m.. 

Brt/ Nrt/ Dwt. 857/ 625/ 400

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 872/.610/.400

Efter ombygnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 839/ 390/ 150.

Maskineri.Två 2-cyl, Lindholmen compound ångmaskiner.

Effekt. 1050 Hk.

Knop. 12,5.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, Doxford Sunderland ångmaskin.

Effekt. 950 Hk.

Knop. 13,0.

Passagerare. 500.

Hyttplatser. 105.

Efter ombyggnad. 150.

RN. 527.

IDno. 3000527.

Systerfartyg. ZEPHYR.

1883 08 28. Beställdes de två ångarna ÆOLUS och ZEPHYR av Södra Sverige bolaget hos Motala-koncernen. ZEPHYR byggdes av Kockums och ÆOLUS av Lindholmen. Båda fartygen vållade byggnadsvarven stora förluster, ZEPHYR kostade Kockums 85.000 kronor och ÆOLUS gav varvet en förlust på hela 130.000 kronor. Dessa förluster berodde till stor del på kontraktet som gav beställarna en alltför stor kontroll över byggandet. Rederiets kontrollant för ÆOLUS brukade komma in strax före elvatiden på förmiddagen. Det var inte ovanligt att han såg till att man fick riva ner färdig inredning och göra om den eller så var det riggen som godkänts på ritningen, men inte passade befälhavaren när han fick se den på fartyget, så den måste ändras. När han såg rårna så var ju de omoderna, de måste tas bort. Då han fick se ritningen på skylighten till ZEPHYR, så var man tvungen att göra om ÆOLUS redan färdiga skylight, så att hon fick en som var minst lika fin som systerbåtens. När kontrollanten fick reda på att ZEPHYR hade fyrkantiga fönster på däckshuset istället för runda ventiler som var färdigmonterade på ÆOLUS, så ställde han till ett stort bråk för at få det ändrat. Nu hade verkstaden fått nog och man sa absolut nej. Då reste kontrollanten till Stockholm och förklarade att han inte kunde sköta kontrollantskapet så som det borde skötas, då varvet inte ville följa hans besked och bestämmelser. Det sägs att anledningen till resan till Stockholm inte berodde på bråket, utan på att ingen ville umgås med kontrollanten. Han hade för vana att efter genomgående runda tillbringat hela eftermiddagen på varvets värdshus. Varvets ingenjörer som första tiden gjort honom sällskap tröttnade rätt så snabbt på pokulerandet.  

1884 03 08. Sjösatt.

1884. Under året gjordes det en besiktningsresa förbi Trindelen, då ångaren uppnådde i medeltal en hastighet av 13,06 knop. Rederiet hade inte behov av ångaren förrän seglationstidens början 1885.

1885 03 25. Gjordes en besiktningsresa till utanför Vinga och efter det levererades AEOLUS till priset av 368 000 Skr.

Levererades 25 mars 1885 till Ångfartygsbolaget Södra Sverige, Stockholm. Var ursprungligen dubbelpropellerfartyg. Hon hade två kraftigt akterstagade master med gafflar samt förde stagfock. Skorstenen bar Södra Sveriges färger ett vitt band med röd cirkel och en femuddig förgylld stjärna i dess mitt. Skrovet var svartmålat med rik ornamentering kring bogarna och i aktern av bl. a. fem landskapsvapen. Inredning med matsalong ovan däck var något nytt. Inredningen med träinläggningar och artistiskt utförda målningar väckte också uppmärksamhet. Fartyget hade ursprungligen ganska spartansk överbyggnad som senare utökades i samband mad att fartyget fick genomgående båtdäck. senare togs även stormasten bort, då man inte hade någon användning för den, utan den var mest ett hinder på utrymmet på båtdäck.
Enligt samtida tidningar ansågs
AEOLUS vara en av de allra ståtligaste passagerarångarna som utgått från någon svensk verkstad, ja den kan tävla med de världskända atlantångarna i avseende dyrbar och elegant inredning. Närmast var AEOLUS att jämföra med ett furstligt lustångfartyg. Längs hela övre däck löper en barriär av finknät. På detta däck finns fristående inredning av järn målade i teakträimititation. På Hurricanedäck finns matsalen. Där är fyra bord försedda med ”balanceapparater” så att även i stark sjögång förblir skivorna i horisontellt läge. Runt dessa är placerade ”engelska svängstolar”. Väggarna består av mapel- och jakarandafaner med rika orneringar. Taket är i stilfärg med stilig dekorering. Ljuset strömmar in från två stora, runda skylighter samt ventilfönster på sidorna. Framför dessa har tapetsören fäst fina gardiner och kornischer. All madrassering är i röd schagg, metallarbetet är förnicklat likaså de präktiga Jansonska lamporna, varifrån också elektriskt ljus kommer kasta sitt sken. Från matserveringen finns det hiss direkt till köket. Från matsalen skild med en gång, med mahognyinredning, finns en praktfull i österländsk stil hållen röksalong med chagrinmadrassering. Ovanför däcket med dessa salonger finns ett promenaddäck.
en bred trappgång med trapphus i mahogny går ner till nedre däcket. Här finns en damsalong med ett av Malmsjös pianon och utstyrd med en lyx tävlande med ett furstligt gemak. Väggarna är fanerade i ädlare trädslag, taket är vitt dekorerat. Madrasseringen är hållen i violett schagg, speglar och lampor mm är präktiga, ja med ett ord, här har man i rikaste mån tillgodosett den damvärld som kommer ombord Aeolus. 

1885 03 29. Första avgången från Göteborg mot Stockholm.

1885 05 28. Insatt på rutten Stockholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby redd - Malmö - Helsingborg - Göteborg - Kristiania. Gick på linjen tillsammans med systerfartyget ZEPHYR.

1886. Samma rutt som föregående år, men även via Landskrona. Under sommarmånaderna gick fartygen varje måndag en resa från Stockholm till Helsingfors. Återresan skedde på tisdagen. Fartygen passerade då på sin rutt förbi fyra av Nordens huvudstäder, fast endast två var riktiga huvudstäder vid den tiden. Den 10 november 1886 gick systerfartyget Zephyr under utanför Smögen.

1887. Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby redd - Malmö - Köpenhamn. Hon kom under många år att avgå på fredagseftermiddagarna från Norra Blasieholmskajen mot Köpenhamn.

1893. Bolagets namn ändrat till Ångfartygsaktiebolaget Södra Sverige, Stockholm.

1909. Övertogs rederiet av Rederi Ab Svea. Under en lång tid av år trafikerade ÆOLUS linjen Stockholm - Malmö - Köpenhamn men gick även som turistbåt utefter Norges västkust.

1909. Ny ångmaskin och ångpanna från W Doxford & son insatlleras vid Oskarshamns MV.

1909 09 03. Sista turen från Stockholm till Köpenhamn för säsongen.

1909 09 12. Under hösten insatt på Stockholm - Kalmar - Lübeck linjen, en rutt som hon kom att trafikera höstarna fram till första världskriget..

1910 07 14. Expresstur Stockholm - Göteborg, via Kalmar, Malmö och Helsingborg.

1910 07 20. Rekreationsresa från Göteborg inomskärs utefter den norska västkusten till Narvik.

1910 07 22. En dags uppehåll i Bergen för ”beseende af den pågående utställningen med anledning af Kristiania-Bergen banans öppnande”.

1910 07 25. Ankomst till Narvik och återresa med Lapplandsexpressen eller någon av de norska ångarna till Kristiania.

1910 07 25. Utchartrad för en färd från Narvik till Spetsbergen med deltagarna i den internationella geologiska kongressen. Åter till Trondheim.

1910 08 19. Åter i trafik Stockholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby redd - Malmö- Köpenhamn.

1911 07 11. På resa Stockholm - Köpenhamn vid 19.00 tiden på grund på Prestörevet i Kalmarsund strax efter avgången från Kalmar. Orsaken ansågs vara frisk bris och stark ström. Loss följande dag.

1914 08 10. Efter första världskrigets utbrott insatt mellan Stockholm och Raumo. I Raumo hopar sig godset och väntetiden för att komma in och få lasta är ibland flera dagar.

1915 06 02. ÆOLUS som under vintern legat vid Norra Blasieholmskajen kom till Skeppsbron efter ha vårrustats. Ska under sommaren inte in på sin gamla linje till Köpenhamn, utan sätts in på norra Finland.

1915 06 04. Avgick från Stockholm till Nikolaistad (Vasa).

1915 08 08. Avgick ÆOLUS från Stockholm till Trelleborg. Innan avgången har hon fått lastrummen ombyggda till logement och sjukrum.

1915 08 09. Vid halv femtiden på kvällen, efter att i Trelleborg ha inspekterats av olika legationer insatt i internationella hjälporganisationers (Röda Korset) trafik för utväxling av krigsfångar. Invalidtransporter mellan Trelleborg och Sassnitz.

1918 05 31. ÆOLUS åter till Stadsgården i Stockholm efter tre år som Röda Kors fartyg. Den provisoriska inredningen i lastrummen tas bort och hon återställs. Dessutom sker en fullständig rengöring och desinfektion av fartyget.

1918-1919. Under vintern upplagd vid Finnboda Varf.

1919 07 14. Ersätter Heimdall på linjen Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1919 12 25. vinterupplagd.

1920. Under sommaren i trafik Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Örnsköldsvik - Holmsund - Skelleftehamn - Kåge - Byske - Brännfors - Piteå - Luleå.

1921 05. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1921 07. I slutet av månaden, Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck.

1922 05 12 - 1922 09 30. Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck.

1923 05 06 - 1923 11 29. Insatt mellan Stockholm - Hangö - Helsingfors.

1924 05 15 - 1924 06 19. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1924 06 21. Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck fram till slutet av december.

1925. Upprustad.

1925 05 27. Insatt Stockholm - Kalmar - Lübeck fram till slutet av november.

1926. Bröt en brand ut ombordoch fartyget fick skador som kom att kosta 70 000 skr att reparera.

1926 07. Insatt i sommartrafik Stockholm - Kalmar - Lübeck.

1927 06 - 1927 09. Under sommaren insatt Stockholm - Kalmar - Lübeck.

1927 11 04 - 1927 12 17. Insatt mellan  Stockholm - Mariehamn - Åbo då S/S BIRGER JARL hade grundstött.

1928. Under sommaren insatt Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck. 

1928 09 16. Insatt mellan Stockholm - Riga.

1929. Under sommaren insatt Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck.

1929 09 15 - 1929 12 18. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1930. Under sommaren insatt mellan Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck.

1931. Under sommaren, insatt mellan Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck. Första året som Sveabolaget hade bara en ångare i Lübeck trafiken.

1932 06 01 - 1932 09 01. Under sommaren, insatt mellan Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck. Till året hade rederiet ansökt om att få lägga till vid Skeppsbron med AEOLUS. Tullstyrelsen avslår dock begäran och anser att Tysklandsbåten hör hemma i Stadsgården.

1933. Under början av sommaren, insatt mellan Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck.

1933 06 16. Turerna avkortade till Stockholm - Kalmar.

1934. Ombyggd och moderniserad vid Finnboda Varf, Stockholm för trafik Stockholm - Borgholm - Kalmar. Fartyget får en förnyad matsalong i däcksbyggnadens förkant, där man breddar däcksbyggnaden varigenom de gamla långborden kan ersättas av runda småbord med plats för 36 personer. Däcksbyggnadens långskeppsskott förses med 8 stora fönster. Vidare blir det en ny bredare trappa ner till hyttinredningen akteröver, navigeringshytten vindskyddas och riggen moderniseras. Det har även byggts 4 stycken nya 3:e klass hytter med fyra bäddar i varje. Efter ombyggnaden tar hon 42 passagerare i första klass och 36 i andra klass. På grund av att fartyget förses med ett patentankare kommer de sirliga namnbräderna på bogen att försvinna. Däremot behålls akterspegelns ornamentlist, Aeolus är den sista sveaångaren med denna utsmyckning.

1934 04 22 - 1934 12 23. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. Avgick tisdagar och fredagar kl 19.00 från Skeppsbron.

1935 04 30 - 1935 12 15. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. Avgick tisdagar och fredagar kl 19.00 från Skeppsbron.

1935 07 30. En stålwire från aktern till en förtöjningsboj fastnade i propellern vid avgång från Stockholm. Ångaren tvingades kasta ankar utanför Skeppsholmen och blev tre timmar sen innan dykare fått loss wiren.

1936. Under våren ombyggd bryggdäcket förlängt akterut och akterdäcket delvis inbyggt.

1936 04 26. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1936 06 10. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Köpmanholmen - Örnsköldsvik, med avgång tisdag förmiddag från Stockholm.  Under sommarsöndagarna lustturer Stockholm - Mariehamn, åter måndag morgon.

1937. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Köpmanholmen - Örnsköldsvik.

1937 05 17. Fartyget hittar motorbåten Solsvådan drivande på Ålands hav med 5 personer ombord. Fartyget bogserar båten som fått motorhaveri till Stockholm.

1937 08 07. Grundstötte vid 08.00 tiden i tät dimma vid Skötkobben öster om Arholma på resa Norrland - Stockholm. Gick med nedsatt fart men strömmar förde henne ur kurs och hon gick rakt upp i en skreva och blev stående som på en slip. Från Simpnäs gick en livräddningsbåt ut och de 250 passagerare ombord fördes först iland på kobben, tills NJORD på resa mot Stockholm tog över passagerarna vid middagstid. Sprang läck.

1937 08 08. Drogs loss av bärgningsångarna Neptuns DIANA och TOR, samt Transportbolagets BALDER och förs in till Finnboda varf. Fartyget stod högt på grynnorna och hade ytterst liten last, vilket medförde att man fick slänga barlasten överbord. Efter att hon glidit av grundet fördes hon in till en skyddad plats vid Simpnäs, för dykarundersökning och tätning.

1938 04 19 - 1938 12 21. Insatt mellan Stockholm - Riga tisdagar kl 09.00 och under sommaren Stockholm - Borgholm - Kalmar lördagar kl 16.30.

1938 11 25. Kom ÆOLUS ett dygn försenad från Riga till Stockholm på grund av storm. Fartyget med 11 passagerare hade legat ett dygn utanför Fårö och stampat.

1939 06 04 - 1939 08 25. Insatt två turer i veckan Stockholm - Riga. Avgångar från Stockholm söndagar och onsdagar kl 09.00. Övrig tid av seglationssäsongen en tur i veckan.

1939 09 04. Ur trafik efter krigsutbrottet.

1939 09 05. Rekvirerad av svenska staten för transport av militärer och evakuering av civila som lasarettsfartyg (SJFTG62), men blev ersatt av sveabolagets MUNIN och återlevererades till Sveabolaget den 27 september 1939.

1939 10 08 - 1939 12 12. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. Dessutom enstaka resor Stockholm - Riga.

1941 -1945. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo i olika perioder.

1942 06 14. AEOLUS sista båt från Finland innan skärpta passagerarkontroller träder i kraft. Blev ändå 4,5 timmars väntan i passkontrollen i Stockholm.

1942 06 22. Extraresa Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1942 08 24. Ett dygn försenad från Åbo på grund av tjocka.

1943. Under sommaren flera extraturer Stockholm - Borgholm - Kalmar, då ordinarie båtar varit överfulla.

1944 01 01. AEOLUS seglade på den tyska styckegodsbåten GOTENHOF (RCG, Stettin) som ankrat tvärs över den muddrade Beckholmsrännan utanför Åbo hamn. AEOLUS återvände till kajen, men kunde efter två timmar avgå mot Stockholm då hon endast fått mindre bucklor. GOTENHOF började ta in vatten och man tvingades sätta henne på grund.

1944 09 22. Finska fartygen ur trafiken till Sverige, ÆOLUS enda fartyget med två avgångar per vecka i trafiken. ÆOLUS över 500 passagerare och försenades i tre timmar då många flyktingar tvingades invänta visum. Tio olika nationaliteter ombord.

1944 10 22. Åtskilligt försenad till Stockholm på grund av dimma. Gick vid ankomsten rakt in i kajen vid kajplats 3, cirka 300 meter från tilläggsplatsen. Fartygets stäv rev bort 5-6 meter av de grova stockar som utgör kajskoningen. Trots att ljudet hördes över hela Skeppsbron fick AEOLUS endast en mindre buckla i fören.

1944 11 11.  ÆOLUS kvar i Åbo i väntan på att konvojer anordnas.

1944 11 13. ÆOLUS får finsk eskort och går till Stockholm. 

1944 11 15.  Resa till Åbo från Stockholm i konvoj med rederisystern ÖRNEN.

1944 12 12. Blir upplagd för säsongen.

1945 01 29. De två överlevande från Hansaolyckan klockas hur lång tid de behöver från hytten ut på däck, för att kunna avgöra hur snabbt HANSA sjönk. Det sker ombord på ÆOLUS, då hon är det fartyg vars hyttavdelningar är förbluffande lik HANSAS.

1945 06 16. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1945 11 22. Avgår från Stockholm till Bohus Mekaniska Verkstad, Göteborg för ändrings och reparationsarbeten.

1946. Inför säsongens trafik ombyggd för oljedrift

1946. Sommartid på turisttrafik utefter kusten. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Köpmanholmen – Örnsköldsvik och fram till 25 augusti trafik även Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1947. Sommartrafik mellan Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1947 08 22. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1948 06 12. Sommartrafik Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar och under juli även Stockholm - Åbo, då FÅA:s ARCTURUS gått till Londonolympiaden.

1948 06 16. En resa Kalmar - Visby med deltagare i bondeförbundet och SLU stämmor.

1949. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Örnsköldsvik - Luleå.

1949 06 19. Åtta flottar märkta med Svea har flutit iland på Örskär, 2 mil norr om Öregrund. Man befarade en fartygskatastrof, men det visade sig att ÆOLUS förlorat dem under en storm på resa Luleå - Stockholm.

1950. Sommartrafik Stockholm - Sundsvall - Vasa - Luleå. 

1950. På hösten, upplagd vid Finnboda vid sidan av den brandskadade halvsystern BIRGER JARL.

1951 05 26 - 1951 06 07. Dockad vid Finnboda Varf.

1951 06 07. Sommartrafik Stockholm - Borgholm - Kalmar.

1951 08 26. Upplagd vid Finnboda Varf.

1952 06 07 - 1952 08 30. Insatt mellan Stockholm - Borgholm.

1953. Upplagd?

1954 05 25. Såld till International Broadcasting Association AB, Örebro (Pingströrelsen) för 200.000 kronor. Omdöpt till IBRA. Skulle byggas om till flytande radiostation.

1956 05 24. Såld till Carl Persson & Söner, Ystad för upphuggning.

S/S ÆOLUS.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de Samseglande rederierna.

© 2021 faktaomfartyg.

Tack Olav Klemets för text.