S/S WIRGO.

Byggd 1930 av Finnboda Varf Ab, Nacka.

Varvsnummer. 312.

Dimensioner. 56,00 x 9,79 x 3,96 m.

Efter förlängning.  60,75 x 9,79 x 3,96 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 657/ 312/ 805.

Efter ombyggnad. 772/ 271/ 890.

Maskineri. En 3-cyl, trippel ångmaskin.

Effekt. 713 ihk.

Knop. 9,0.

RN. 7647.

IMO. 5521919.

1930 03 27. Sjösatt.

Levererades i juni 1930 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm. Fartyget var kraftigt isförstärkt.

1930 06. Insatt på Svensk kusttrafik.

1933. Kolliderar med ett tyskt ångfartyg på resa Stockholm - Örnsköldsvik.

1940 02 05. I konvoj med flera andra fartyg utanför Berghamn i Åbolands skärgård anfölls fartyget av ryska bombplan i två anfallsvågor. Fartyget skadas men kan fortsätta.

1940 02 06. Börjar fartyget ta in vatten och börjar sjunka vid Gärsö. Besättningen överger fartyget. Kort därefter sjunker WIRGO på 27 meters djup. Svea anser fartyget förlorat.

1940. Under sommaren fick Neptunbolaget i uppdrag att bärga fartyget.

1940 08. Så flöt fartyget igen och bogseras till Sölvesborgs Varv för reparation och ombyggnad, bl a förlängdes fartyget ca fem meter. Omdöpt till AJAX.

1940 12. Återlevererad till Neptunbolaget.

1942 02. Såld till Rederi Ab Svenska Lloyd, Göteborg. Omdöpt till BOTHNIA.

1942 - 1945. upplagd i Malmö.

1945. Insatt på Englandstrafik.

1958 07 10. Upplagd.

1960 02. Såld till Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg för upphuggning. Omdöpt till AJAX. men namnet påmålades aldrig.

1960 04. Såld till Michail Pyliaros & Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till MANDO.

1962. Överförd till Mando Shipping Co, Ltd, Pireus, Grekland.

1967 08 30. På resa mellan Varna - Benghazi med last av 1400 ton cement sjönk fartyget på eftermiddagen. Besättningen räddades.

S/S WIRGO.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Svenska Lloyd.

© 2012 faktaomfartyg.