S/S WELLAMO.

Byggd 1927 av A/S Kjøbenhavns Flydedok & Skibsværft, Søndre Værft, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 112.

Dimensioner. 80,01 x 12,23 x 5,24 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2096/ 940/ 714.

Maskineri. En 3-cyl, B&W ångmaskin.

Effekt. 2190 hk.

Knop. 13,0.

Passagerare. 714.

Hyttplatser. 177.

Däckspassagerare. 77.

IMO. 5387374.

1927 02 26. Sjösatt.

Levererades 20 juni 1927 till Finska Ångfartygs AB, Helsingfors, Finland.

1927 06 22. Avgick Köpenhamn mot Helsingfors.

1927 06 24. Ankom Helsingfors och gjorde en uppvisningstur till Porkala.

1927 06. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn - Stettin, Helsingfors - Lübeck. 

1931. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Hull.

1934 05 02. WELLAMO inviger "nya smörlinjen" Åbo - Hull.

1937. Insatt mellan Helsingfors/ Åbo - Stockholm.

1939 01 25. Vart fartyget 24 timmar försenad på resa Stockholm - Åbo, på grund av dimma, hade tvingats ankra utanför Fjäderholmarna.

1941 03 24. Fick fartyget fick mindre skador utav isskruvning, efter att ha suttit fast i isen i två dygn utanför Arholma.

1941. Under hösten blir fartyget upplagt i Stockholm.

1942 04 24. Anländer WELLAMO besättning till Stockholm med ARCTURUS för att sätta fartyget i trafik igen.

1945 06. I trafik med transport av hemvändande ryska krigsfångar mellan Gävle och Rauma.

1945. Försedd med oljeeldningsaggregat och i trafik Stockholm - Åbo.

1945 08 19. Första fartyg i trafiken Helsingfors - Stockholm efter kriget.

1945 11 04. Höstens sista tur från Helsingfors. Därefter insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. 

1946. Inhopp i trafiken Helsingfors - Köpenhamn.

1947 11 27. Stoppas fartyget i Åbo under två dagar p g a tjänstemannastrejk.

1950. Inhopp i trafiken Helsingfors - Travemünde.

1952 02 12 - 02 26. Wellamo gör en resa till Oslo i samband med de Olympiska spelen.

1958. Inför säsongen förseddes fartygets back med ett extra bildäck, för att höja bilkapaciteten.

1960. I sommartrafik Helsingfors - Travemünde.

1964 05 18. Sista turen Stockholm - Åbo. Därefter ersatt av ILMATAR.

1964 11. Ett kortare inhopp på linjen Stockholm - Helsingfors.

1965 07 09. I trafik Helsingfors - Tallinn, en trafik som legat nere sedan 1939.

1966. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde/Tallinn.

1966 09 19. Sista avgången från Travemünde och efter ankomst till Helsingfors tas fartyget ur trafik och läggs upp i Helsingfors

1967 10 23. Såld till M. Rauanheimo Oy, Karleby, Finland. Omdöpt till OULUTAR.

1967 10 25. Ankom Karleby och gjorde en resa Karleby - Uleåborg - Luleå.

1967 12 05. Uppvisningsresa Karleby - Härnösand - Skellefteå - Karleby.

1967 12 06. Insatt mellan Karleby - Härnösand fram till årsskiftet. Sedan upplagd som hotell i Härnösand under vintern.

1968 05 18. I trafik Karleby - Härnösand/Skellefteå, vissa turer via Jakobstad.

1968/1969. Under vintern låg OULUTAR som turisthotell i Härnösand.

1969 01. Såld till Rederi Ab Vasa-Umeå Ab, Vasa.

1969 05 08. Övertagen av Rederi Ab Vasa-Umeå Ab, Vasa. Omdöpt till ÖRNEN.

1969 05 31. I trafik Vasa - Örnsköldsvik.

1969 08 31. Sista dagen i trafik för Vasabåtarna. De sista resorna gick i tjugotalsstil med hummer, champagne och charleston på programmet. 

1969 09 22. Såld till Vasa Skrothandel, efter att japanska intressenter som tänkte bygga om fartyget till flytande krog backat ur och istället köpt STELLA POLARIS. Fartyget klarade inte av de nya brandskyddsbestämmelserna.

1969 09. Såld till Helsingin Romuliike, Helsingfors och nedskrotad efter att ha tömts på inventarier vid Skatudden.

S/S WELLAMO.

S/S OULUTAR.

S/S ÖRNEN.

Tillbaka till Finska Ångfartygs Ab.

Tillbaka till samseglande rederierna.

Tillbaka till Vasabåtarna.

© 2020 faktaomfartyg.