S/S WADSTENA.

Byggd 1858 av Motala Werkstads Bolag, Motala.

Varvsnummer 65.

Dimensioner. 32,05 x 6,68 x 2,82 m.

Brt/ Nrt. 214/ 108.

Maskineri. En 2-cyl, compound ångmaskin.

Effekt. 250 hk.

Knop 10,0.

Passagerare. 41.

Hyttplatser. 41.

RN. 1838.

IDno. 5611909.

1854 11 22. Beställd.

Levererades 1858 till Wadstena Ångfartygs Bolag, Vadstena. 

1858. Insatt mellan Stockholm - Göteborg via Göta Kanal.

1874. Så bytts ångmaskinen ut.

1878. Såld till Motala Ström Ångfartygs-Aktiebolag, Stockholm. Omdöpt till VADSTENA.

1887. Omdöpt till ARBOGA II. Insatt mellan Arboga - Stockholm.

1888 03. Rederiet ändrar namnet till Ångfartygs Ab Göta Kanal, Stockholm.

1889. Ombyggd vid Långholmens Warf & Mekaniska, Stockholm. Omdöpt till ASTREA.

1899. Nytt maskineri installeras (ångmaskin).

1911 05 11. Såld till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Omdöpt till DELET. Insatt mellan Åbo - Mariehamn.

1916 05 03. Rekvirerad av Ryska Marinen.

1916. På hösten, återlämnad.

1917 04 16. Såld till Arthur Lindblad, Åbo, Finland.

1919 12 09. Såld till Lovisa Ångfartygs Ab, Lovisa, Finland. Insatt mellan Helsingfors - Lovisa - Viborg.

1921 04 22. Omdöpt till ULRIKA.

1923 03 20. Såld till Ångfartygs Ab Kusten, Åbo, Finland. Omdöpt till DELET. Insatt mellan Åbo - Mariehamn.

1937 11 25. Gick fartyget hårt på grund i närheten av Sottunga i Ålands skärgård och övergavs.

1938 04 24. Drogs vraket av grunden och bogserades in till Chrichton-Vulcan, Åbo för undersökning, där fartyget förklarades totalförlust. Man plockade ur maskineriet och ångpannan. 

1938 05. Resterna bogserades senare till Dalsbruk där fartyget höggs upp.

S/S DELET.

Tillbaka till Bore Line.

© 2021 faktaomfartyg.