M/S VORTIGERN.

Byggd 1969 av Swan Hunter Shipbuilding Ltd., Wallsend, England.

Varvsnummer. 10.

Dimensioner. 114,61 x 19,23 x 4,1 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4797/ 2144/ 908.

Maskineri. Två 16-cyl, Crossley-Pielstick dieslar.

Effekt. 10710 kW.

Knop. 19,5.

Passagerare. 1000.

Efter ombyggnad. 1350. 

Hyttplatser. 48.

Bilar. 240.

Efter ombyggnad. 200.

Efter ombyggnad. 250.

Spår. 4.

Spårlängd. 366 meter.

Lastmeter. 0.

IMO. 6910960.

1969 03 05. Sjösatt.

1969 07 09. Varvsprovtur.

Levererades 18 juli 1969 till British Transport Commision, Southern Region, London, England. (British Rail, Sealink).

1969 07 26. Ankom Dover.

1969 07 31. Insatt mellan Dover - Boulogne under sommaren.

1967 10 06. Under vinterhalvåret även insatt som tågfärja mellan Dover - Dunkerque.

1970 10 22. Kolliderade med rampen i Dunkerque.

1970 10 29. Åter i trafik.

1971 05 22. Utchartrad till en International Railway Congress i London, Gjorde en resa till mellan Southend Pier - Greenwich.

1979 01 01. Registrerad för Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1981 01 16. Fick fartyget maskinrumsbrand och togs ur trafik för att reparation som tog fyra veckor.

1982 03 04. Gick fartyget på en klippa i närheten av Oostende när det var högvatten.

1982 03 06. Med hjälp av fem bogserare kom fartyget loss.

1982 03 12. Ankom Amsterdam för reparation.

1982 04 22. Åter i trafik.

1984 07 27. Registrerad för Sea Containers Ltd, London.

1985 03. Insatt mellan Dover - Dunkerque.

1986 - 1986 09 27. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1986 09 27. Upplagd i Wellington dock.

1986 10 31 - 1986 11 17. Insatt mellan Dover - Calais.

1986 11. Upplagd i Wellington dock.

1987 01 10 - 1987 02 28. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1987 03. Upplagd i Wellington dock.

1987 04 01 - 1987 06 01. Utchartrad till Townsend Thoresen. Insatt mellan Dover - Calais.

1987 06 04 - 1987 07 27. Upplagd i floden Fal.

1987 08 06 - 1987 08. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1987 08 21 - 1987 10 19. Upplagd i floden Fal.

1987 10 20 - 1988 01. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1988 01. Upplagd i Chatham.

1988 03 10 - 1988 03 31. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire som fraktfärja.

1988 04 01. Såld till Lindos Line SA, Pireus, Grekland. Omdöpt till MILOS EXPRESS. Avgick Holyhead mot Pireus.

1988. Insatt mellan Pireus - Kynthnos - Serifos - Sifnos - Milos, vissa turer till Sikinos - Kimolos - Folegrandros.

1999 11 12. Såld till Minoan Flying Dolphins, Pireus, Grekland.

2000 01. Omdöpt till EXPRESS MILOS. Insatt i Hellas Ferries trafik.

2003 05. Såld till Saos Shipping Company, Grekland. Omdöpt till NISOS LEMNOS.

2003. Insatt mellan Samothrace - Lemnos - Lavrion.

2003 08 28. Så strejkade besättningen ombord.

2004 09. Såld till Indiska upphuggare för leverans i slutet av oktober.

2004 12. Omdöpt till LIMON. Satt under St Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown.  

2004 12. Avgick Grekland mot Indien.

2005 01 13. Ankom Alang, Indien.

2005 01 28. Så kördes fartyget upp på stranden.

sjösättningsbilder.

M/S VORTIGERN.

 

M/S VORTIGERN.

M/S MILOS EXPRESS.

M/S EXPRESS MILOS.

M/S NISOS LEMNOS.

M/S LIMON. 

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till Hellas Ferries.

Tillbaka till Saos Ferries.

© 2015 faktaomfartyg.