M/S VIKING SALLY.

Byggd 1980 av Jos L Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.

Varvsnummer. 590.

Dimensioner. 155,43 x 24,21 x 5,55 m.

Brt/ Nrt / Dwt. 15566/ 8372/ 2800.

Maskineri. Fyra MAN 8L 40 /45 dieslar.

Effekt. 17652 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 2000.

Hyttplatser. 1190.

Bilar. 460.

IMO. 7921033.

1979 09 17. Beställd.

1979 10 18. Kölsträckt.

1980 04 26. Sjösatt och döpt av Anna Johansson.

Levererad 29 juni 1980 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1980 07 02. Ankom Mariehamn.

1980 07 05. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo och Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1982 10 25. Gick fartyget lätt på grund i Åbo.

1984 05 23. Gick fartyget på grund norr om Föglö i den Åländska skärgården. Lyckades komma loss för egen maskin efter ett tag. Efter lossning av last och passagerare gick fartyget till Vuosaari, Helsingfors för reparation.

1984 05 27. Åter i trafik.

1985 02 04. Satt fast i isen vid Tjärven och fick hjälp av isbrytaren YMER.

1985 04 02. Får problem med ena propellern. Går på varv för reparation.

1985 04 04. Åter i trafik.

1985. Ombyggd med "ducktail" vid Valmet Oy Helsingfors (Vuosaari).

1987 10. Rederi Ab Sally drar sig ur Viking Line.

1987 10. Utchartrad på bareboatcharter till Rederi Ab Slite för fortsatt trafik i Viking Line.

1988 11 05. Går fartyget på grund vid växlet när det undsätter en seglare som kommit i sjönöd straxt nedanför Furusund. Bägge propeller axlarna får stora skador när fartyget går på grundet.

1988 11 06. Ankom under bogsering till Stockholm. Bogseras sedan till Finnboda Varv för reparation.

1988 12 09. Åter i trafik.

1988 12 21. Såld till EFFOA, Helsingfors, Finland. Utchartrad på bareboatcharter till Rederi Ab Slite till och med våren 1990.

1989 12 15. Såld till p/r Viking Sally, Mariehamn.

1989 12 15. Såld till p/r Wasa King, Mariehamn. Dock fortfarande bareboatchartrad till Rederi Ab Slite.

1990 04. Utchartrad till Oy Silja Line  Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt till SILJA STAR.

1990 04 20 - 1990 11 18. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1990 11 29. Omdöpt till WASA KING. Hemmahamn Vasa.

1991 02 12. Första ankomst till Vasa. 

1991 02 15. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1991 06 - 1991 08. Insatt mellan Vasa - Sundsvall.

1991 08. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1991 12 27. Registrerad för Effdo 2 Oy.

1992 11 04. Registrerad för Oy Wasa Line Ab Vasa, Finland.

1992 12 30. Upplagd i Vasa.

1993 01 05. Såld till Nordström & Thulin, Stockholm, men registreras hos E.Liini A/S, Tallinn, Estland och Estline Marine Co Ltd, Nicosia, Cypern. Utchartrad av det Cypriotiska företaget till E.Liini A/S Tallinn som ägs av Nordström & Thulin, Esco (Estonian Shipping Company). Dom två bolagen i sin tur chartrar ut fartyget till EstLine Ab för att under Estnisk flagg sätts in mellan Tallinn - Stockholm. Denna snåriga ägandeskap kan förklaras med att N&T fick ett lån hos den Europeiska utvecklingsbanken (ERBD London) till köp av fartyget. Fartyget pantsätts som säkerhet för lånet, men ERBD ställde ett krav att fartyget måste registreras i ett land med fungerande rättssystem och då Estlands rättssystem inte ansågs fullt utbyggt så kunde inte Estland godkännas utan fartyget registreras på Cypern.

1993 01 12. Överlämnad till dom nya ägarna.

1993 01. Omdöpt till ESTONIA.

1993 02 01. Insatt i trafik mellan Stockholm - Tallinn.

1994 09 28 Klockan 01:24 sjönk ESTONIA i Östersjön i den värsta fartygskatastrofen i efterkrigstid. Över 850 personer omkom. Och ännu i dag så har ingen utredning gjort gällande var det var exakt som orsakade katastrofen. Den officiella utredningen hittar inga brister, medan varvets utredning hittar brister på fartyget, den enda säkra är att bogvisiret slets loss och tog med sig främre rampen så vatten strömmade in på bildäck. Natten ESTONIA sjönk så var det stormigt på Östersjön.

1994 11 18. Så lyckas Finska isbrytaren NORDICA att bärga bogvisiret som först förs till Hangö, där det senare skänks till Sveriges Maritima museum (Sjöhistoriska) och flyttas till Södertälje.

2001. På hösten flyttas bogvisiret från Södertälje till Älvsnabben.

Ritning.

 

M/S VIKING SALLY.

M/S VIKING SALLY.

M/S SILJA STAR.

 

M/S WASA KING.

 

M/S ESTONIA.

Tillbaka till rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line. 

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

Tillbaka till EstLine.

© 2013 faktaomfartyg.